چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

روستای قهی، الگوی کشوری احیای معماری سنتی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: نمای ظاهری ساختمان‌های نوسازِ روستای قهی با بودجه دولتی مانند بافت تاریخی سایر ابنیه روستا ساخته شده است.

فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: بعد از تلاش‌های بیست ساله مرمت بافت تاریخی، خانه‌های قدیمی و احیای گذر‌های روستای قهی به سراغ احیای معماری سنتی در این روستای بی‌نظیر رفتیم و موفق شدیم با کمک بخشداری اصفهان و دهیاری قهی نمای ظاهری ساختمان‌های نوساز این روستا را با بودجه دولتی تغییر داده و مانند بافت تاریخی سایر ابنیه روستا کنیم. این اقدام در کل کشور بی‌نظیر است و می‌تواند الگوی همه روستا‌های تاریخی باشد.

او افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان خود عهده‌دار همه فرآیند‌های طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ها، تهیه و آماده‌سازی مصالح ساختمانی و اجرای آن بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: روستای قهی به عنوان روستا هدف گردشگری تعریف شده و اقداماتی مانند تکمیل زیرساخت‌های گردشگری، افزایش خانه‌های بوم‌گردی، تغییر کاربری برج‌های کبوترخانه، احیای شترخانه‌ها و احداث گذر‌های گردشگری انجام شده است تا پس از پایان همه‌گیری کرونا و عادی شدن شرایط شاهد توسعه بالای گردشگری در این روستا باشیم.

اللهیاری گفت: منطقه شرق شهرستان اصفهان گذشته بسیار باشکوهی داشته و جزء محور‌های تجاری در سده‌های پنجم و ششم بوده است. روستای قهی واسطه عقد این محور تجاری و از مراکز اصلی تامین شتر برای کاروان‌های تجاری بوده است. وجود خانه‌های اربابی متعدد و شترخانه‌های فراوان حکایت از رونق بالای اقتصادی این روستا در گذشته دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده