ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

رواج بی رویه فرهنگ معماری غربی در ساختمان سازی شهر یاسوج

نمای رومی،آفت جدیدی در سبک معماری ایرانی اسلامی که این روزها در شهر یاسوج رواج یافته است و هر روز شاهده افزایش قارچ گونه این ساختمان ها در مرکز استان هستیم.

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد نگین گردشگری جنوب ایران و یکی از خوش آب و هوا ترین استان های جنوب کشور محسوب می شود که با توج به مقوله آب و هوایی همچین داشتن جاذبه های گردشکری طبیعی زیاد سالانه سیل عظیمی از هموطنان جنوب کشور را به سوی خود می کشاند.

با این وجود استفاده از فرهنگ های نادرست و بعضا تقلید گونه باعث شده این شهر زیبا در کنار رودخانه بشار در برخی از مناطق خود با فرهنگی وارد شده از غرب رو به رو شود.

 امروز در هر یک از نقاط شهر یاسوج می توان این نوع نما کاری هایی که با فرهنگ ایرانی، اسلامی ما مغایر است را در گوشه و کنار شهر به وضوح دید.

آنچه که امروزه به صورت قارچ گونه در سطح شهر یاسوج به خصوص مناطق بالا شهر مشاهده می شود نمای کلاسیک نامیده می شود، شباهت و کپی برداری از مصالح، جزئیات و تناسبات ساختمان های دوره کلاسیک یونان و روم باستان است. در این نما سنگ های تراورتن، مرمر، گرانیت به چشم می خورد.

متاسفانه دو موضوع در نما کاری چنین ساختمان های کاملا مشهود است، یکی عدم تناسب نمای ساختمان با فرهنگ عشیره ای شهر یاسوج، دوم عدم پیروی از قانونی خاص در ساخت نمای ساختمان و این نشان دهنده این موضوع است که همه چیز به سلیقه، خواسته و بودجه سازنده بستگی دارد.

امروزه این نماهای ساختمانی برای مالک و هر بیننده ای از بیرون، حسی از ابهت، تجمل و مرفه بودن را القا می کند و به علت استفاده از سنگ در نمای خود و ایجاد حس لاکچری بودن، طرفداران بسیاری پیدا کرده است که متاسفانه این عاف در شهر یاسوج نیز به سرعت در حال گسترش پیدا کردن است و هر روزانه شاهد زیاد شدن از این قبیل ساختمان ها نه فقط در بالا شهر بلکه در گوشه و کنار شهر یاسوج هستیم.

متاسفانه رواج این فرهنگ غلط که با فرهنگ ایرانی اسلامی فاصله دارد می تواند دلایل متنوعی داشته باشد؛ این نوع نماسازی دارای زرق و برق چشمگیر و دارای جذابیت بصری زیادی بوده و همین موضوع افراد را ترغیب به استفاده از چنین نما کاری های می کند.

متاسفانه مشاوران املاک  بر ترویج این فرهنگ بیگانه با فرهنگ ایرانی اسلامی بر رواج این فرهنگ غلط دامن می زند و ساختمان های با نمای رومی را با اختلاف قیمت قابل توجهی نسبت به سایر نماها ارزش گذاری می کنند.  

البته نمای سنگی، در صورت اجرای صحیح نمای مقاوم و خوبی بوده و نگهداری از آن آسان است،اما باید بر اساس فرهنگ و سنت های آن منطقه باشد نه مغایر با آنها، متاسفانه عدم توجه به فرهنگ های ایرانی اسلامی باعث ترویج فرهنگ غربی در میان افراد یک جامعه می شود.

متاسفانه رواج نمای رومی در ساختمان ها که در یک دهه اخیر رواج پیداکرده معضلی است که در کشور ایران با آن پیشینه فرهنگی غنی غیر قابل درک است در حالیکه این نما متعلق به اروپا بوده و با معماری ایران اسلامی هیچ ارتباطی نداردو قانونی هم در خصوص عدم استفاده از نما کاری های مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی وضع نشده است.

دانا نیوز

درباره نویسنده