س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

رنه گیل‌هوست؛ برنده جایزه معماری لندن شد

«رنه گیل‌هوست» به‌عنوان چهارمین برنده جایزه «معماری آکادمی سلطنتی» انتخاب شد.

این معمار فرانسوی پیشگام در ساخت مسکن اجتماعی برای بازسازی و معماری پروژه‌های مجتمع آپارتمانی ۱۰‌طبقه Le Liégat در شهر ایوری-سور-سن و مجتمع مسکونی La Maladrerie در شهر اوبِرویلیه در کشور فرانسه معروف است.

فرشید موسوی (معمار ایرانی و رئیس هیئت‌داوران) گفت: «دستاوردهای وی فراتر از آن‌چیزی‌ست‌که امروزه به‌عنوان مسکن اجتماعی یا مقرون‌به‌صرفه ساخته می‌شود. آثارش نشان‌دهنده تعهد اجتماعی مستحکم اوست که سخاوت، زیبایی، اکولوژی و فراگیر‌بودن را درکنارهم قرار می‌دهد».

در کنار موسوی؛ فرخ درخشانی (مدیر جایزه معماری آقاخان)، کورنلیا پارکر (هنرمند)، زوئی رایان (کیوریتور و نویسنده بریتانیایی)، پیت سنت‌جان (معمار بریتانیایی) و هشام ماتر (نویسنده و برنده جایزه پولیتزر) نیز در هیئت‌داوران حضور داشتند. آن‌ها از رنه گیل‌هوست به‌دلیل توانایی‌اش در تقویت ارتباطات اجتماعی در محیط‌های شهری و تعهد مادام‌العمرش به توسعه مسکن اجتماعی در حومه پاریس قدردانی کردند.

در بیانیه هیئت‌داوران جایزه آمده: «مجموعه‌آثار گیلهوست، نشانگر علاقه او به تحقق‌بخشی به معماری به‌عنوان یک عمل اجتماعی و فرهنگی‌ست. سازه‌هایش نشانگر اعتقادش به ارتباطات اجتماعی، طراحی منسجم سازه‌ها و محیط‌های شهری؛ اما متنوع است».

هنرآنلاین

درباره نویسنده