ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

راه اندازی اولین مدرسه مرمت در یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد: رشته کار‌های عمومی ساختمان با رویکرد مرمت برای اولین بار در کشور در استان یزد راه انداری می‌شود.

سید مصطفی فاطمی با اشاره به افزایش میزان مرمت‌ها در بافت تاریخی پس از ثبت جهانی یزد گفت: نبود نیروی کافی و متخصص در امر مرمت باعث شد تا اولین مدرسه مرمت برای تربیت نیروی جوان و متخصص در یزد راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه معماری گلین، پایه معماری در استان یزد است، افزود: دانش آموزان در هنرستان مرمت علاوه بر آموزش در حوزه مرمت، آموزش‌هایی نیز در زمینه معماری سنتی، معماری گلین، داخلی و آینه کاری و کاشی کاری سنتی فرا می‌گیرند.

فاطمی گفت : فردی که در این هنرستان فارغ التحصیل می‌شود، می‌تواند فعالیت خود را در حوزه مرمت به عنوان یک دیپلمه ماهر آغاز کند و یا در زمینه‌های تخصصی دیگر معماری و مرمت ادامه تحصیل دهد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز گفت : رشته کار‌های عمومی ساختمان با رویکرد مرمت در راستای دستورالعمل توسعه سنواتی وزارت آموزش و پرورش برای آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی انسانی ماهر برای بازار اشتغال طی تفاهم نامه‌ای بین دو اداره کل میراث فرهنگی و آموزش و پرورش قرار ایجاد این رشته منعقد شد.

سید علی کار آموز با بیان اینکه این رشته به شاخه رشته‌های هنرستانی کار و دانش اضافه شده است، گفت :  دانش آموزان برای ثبت نام باید به سامانه پادا مراجعه کرده و در صورت دسترسی نداشتن به سامانه به آموزش و پرورش مراجعه کنند.

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز با اشاره به اینکه در استان یزد سه هزار و ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد، افزود: بسیاری از آثار فرهنگی در طول سال نیازمند مرمت هستند و همین موضوع، اهمیت تربیت نیروی جوان و ماهر در زمینه مرمت سنتی را دو چندان می‌کند.

صداوسیما

درباره نویسنده