پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

راه‌اندازی اولین مدرسه مرمت ایران در شهر تاریخی یزد

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت های تاریخی و معماری این شهر میراث جهانی،گفت: قرار است اولین مدرسه مرمت ایران با همکاری وزارت گردشگری در استان یزد راه اندازی شود.

محسن موحدی‌فرد  هدف از راه‌اندازی اولین مدرسه مرمت کشور در این استان را، توسعه کار آفرینی و خود اشتغالی دانش آموزان در رشته‌های کاربردی و مهارتی دانست و اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی ماهر و متناسب با بازار کار از جمله دستاوردهای این هنرستان خواهد بود.

وی افزود: در این راستان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد یک تفاهم نامه همکاری با اداره کل میراث فرهنگی امضا کرده و قرار است از ظرفیت مشترک برای راه اندازی اولین هنرستان مرمت کشور در یزد استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش یزد استفاده از ظرفیت میراث فرهنگی برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، مشارکت در برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت مورد نیاز بر اساس اولویت‌های آموزش و پرورش، خوداشتغالی و اشتغال مولد، همکاری در نیاز سنجی رشته های مورد نیاز بازار کار، مرمت فضاهای تاریخی در اختیار آموزش و پرورش با مشارکت هنرجویان و تامین مصالح توسط میراث فرهنگی و همکاری در اجرای دوره های کارآموزی و کارورزی در رشته های قابل اجرا برخی از محورهای اصلی این تفاهم نامه است.

موحدی فرد خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه در ۶ ماده و ۲۰ بند به مدت چهارسال منعقد گردیده و درصورت تمایل طرفین قابل تمدید خواهد بود.

مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در خصوص تصریح کرد: این مدرسه در قالب یک هنرستان و نه در قالب یک موسسه آموزشی در سال تحصیلی پیش رو فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی با بیان این‌که یزد همیشه در حوزه مرمت پیشتاز است، افزود: این مدرسه در سر فصل‌های آموزشی مختلفی مانند آموزش معماری سنتی، معماری گلین، داخلی و آینه کاری و کاشی کاری سنتی فعالیت خواهد کرد.

فاطمی با بیان این‌که باید با راه‌اندازی این مدرسه در حوزه‌های دیگر هم فعالیت کنیم گفت: در سالهای اخیر با کمبود جدی استادکاران حرفه‌ای روبرو شدیم و این مدرسه میتواند این کمبود را برطرف کند و در عین حال میتوانیم نیروهای مورد نیاز استان و حتی کشور را پرورش دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در پایان با تاکید بر این‌که تا چند روز آینده محل این مدرسه مشخص خواهد شد، گفت: در حال حاضر این مدرسه متوسطه ویژه هنرجویان پسر خواهد بود.

فارس

درباره نویسنده