ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

دیدنی ترین کانسپت های معماری در طراحی ساختمان تجاری

طراحی نمای ساختمان اگر پیوستگی نداشته باشد سراسر نقص و بی نظمی دیده خواهد شد. صرف نظر از اینکه چه نوع طرحی را برای طراحی نما شهری و ویلایی، تجاری می پسندید، باید این نوع طراحی در کل ساختمان پیوسته باشد. در نتیجه در کانسپت تقارن که یکی اصولی‌ترین نوع کانسپت به شمار می‌رود این امر را می‌تواند در نما و دیگر بخش‌های ساختمان به خوبی امکان پذیر کند.

معماری یک هنر است که همراه با آغاز زندگی بشر پا به عرصه وجود گذاشته و همواره به همراه آن رشد کرده و تکامل یافته است. امروز این هنر را در دیدنی ترین کانسپت های معماری در طراحی ساختمان تجاری به خوبی می‌توان مشاهده کرد. در ادامه به بررسی بیشتر این کانسپت‌های دیدنی خواهیم پرداخت.

کانسپت زیستی (Bio-mimicry)

اولین کانسپت معماری در طراحی ساختمان تجاری که به بررسی آن خواهیم پرداخت کانسپت زیستی یا زیست تقلیدی است. این کلمه برگرفته شده از دو کلمه یونانی بیو (Bio) به معنای زندگی و Mimesis به معنای تقلید کردن است. این نوع کانسپت در واقع به کانسپت‌هایی گفته می‌شود که بر گرفته از الگوی طبیعت باشد. این نوع کانسپت‌ها در تلاش برای بهینه کردن مصرف انرژی، کم کردن مشکلات ساختمان‌های تجاری و… است. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که این نوع کانسپت با سبک بیونیک بسیار نزدیک بوده و باید دقت کرد تا این دو با هم اشتباه گرفته نشود.

کانسپت تقارن Symmetry

طراحی نمای ساختمان اگر پیوستگی نداشته باشد سراسر نقص و بی نظمی دیده خواهد شد. صرف نظر از اینکه چه نوع طرحی را برای طراحی نما شهری و ویلایی، تجاری می پسندید، باید این نوع طراحی در کل ساختمان پیوسته باشد. در نتیجه در کانسپت تقارن که یکی اصولی‌ترین نوع کانسپت به شمار می‌رود این امر را می‌تواند در نما و دیگر بخش‌های ساختمان به خوبی امکان پذیر کند. آنچه که در مورد این نوع کانسپت قابل توجه است این است که، طراحی این نوع کانسپت ساده بوده اما اجرای آن کمی دشوار است.

دیدنی ترین کانسپت های معماری در طراحی ساختمان تجاری

نمونه‌های این نوع کانسپت را می‌توان در مساجد و کلیساها با قرار دادن ستون‌های زوج، پرداخت کاری‌هایی که به صورت تقارن بوده اما با چشم نمی‌توان آن‌ها را دید و درک کرد مشاهده کرد. اما در هر صورت کانسپت تقارن جز دیدنی ترین کانسپت های معماری در طراحی ساختمان تجاری و دیگر انواع معماری به شمار می‌رود که معروف‌ترین ساختمان‌هایی که از این نوع کانسپت استفاده کرده‌اند می‌توان به  برج ایفل، منارجنبان، موزه لوور، تاج محل و… اشاره کرد.

کانسپت سنتی یا تاریخی Historic

یکی از کانسپت های جالب در معماری کانسپت سنتی یا تاریخی Historic است. در این نوع کانسپت معماری، طراح از یک آثار تاریخی و یا یک داستان الهام می‌گیرد و در تلاش است تا طرح خود را با استفاده از متریال‌ها و تجهیزات امروزی مدرن کند. عموما این نوع طراحی با بافت و زمینه تاریخی منطقه مورد نظر هم خوانی دارد.  اگر بخواهیم این نوع کانسپت را در هنر معماری ایران مثال بزنیم می‌توانیم به هتل‌ها و مسافرخانه‌هایی که با کانسپت معماری تاریخی در اصفهان ساخته شده‌اند اشاره کنیم.

کانسپت نور در معماری

یکی از هیجان انگیزترین و شاخص‌ترین نوع کانسپت های معماری در طراحی ساختمان تجاری کانسپت نور است. در این نوع  کانسپت طراح، با توجه به نور داخلی و خارجی ساختمان، نوع نورپردازی و دیگر بخش‌های مهم را مشخص خواهد کرد. علت این که این نوع کانسپت بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، تاثیر نور بر میزان شادابی افراد است به ویژه نور طبیعی. در کانسپت نور در طراحی ساختمان تجاری این امر بیشتر مورد توجه است. زیرا بر موفقیت و فعالیت بهتر افراد شاغل در آن مکان بسیار تاثیر گذار خواهد بود. 

دیدنی ترین کانسپت های معماری در طراحی ساختمان تجاری

در انتها

با توجه به این که کانسپت های معماری در طراحی ساختمان تجاری بسیار مهم هستند و باید به آن توجه کرد بهتر است آشنایی بیشتر در این مورد داشته باشیم. در نتیجه در این مطلب برخی از کانسپت‌های مهم معماری را برشمردیم. کانسپت‌های نام برده شده در این مطلب نه تنها جز دیدنی ترین کانسپت های معماری در طراحی ساختمان تجاری به شمار می‌روند بلکه کانسپت بسیار دیدنی برای دیگر انواع ساختمان‌ها مانند ویلا، ساختمان، آپارتمان و… نیز به شمار می‌روند.
پایگاه خبری انتخاب


درباره نویسنده