چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

دیار سهراب، معماری، فرش و گلاب

جذابیت‌های گردشگری کاشان آنقدر متنوع و زیاد است، که در هر فصلی از سال با هر آب و هوایی، می‌توان سفر به این شهر تاریخی را بهانه کرد. اگر به دنبال دیرینگی زندگی در کاشان می‌گردید، بد نیست بدانید یکی از قدیمی‌ترین زیگورات‌های فلات ایران، تپه سیلک، در کاشان واقع شده است. سازه‌ای که قدمت آن به ٨ هزار تا ۵ هزار سال قبل برمی‌گردد. قرار گرفتن این شهرستان در استان اصفهان، دلیلی منطقی است برای اینکه بدانیم قدمت اغلب بناهای تاریخی در این شهر به دوره صفویان و بعد از آن برمی‌گردد.
اقامت و تردد در بافت تاریخی این شهر چشمانتان را با مساجد، خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی، و حمام‌های قدیمی این شهر آشنا می‌کند. تاریخ پر و پیمان این شهرستان، پای شخصیت‌های تاریخی مختلف را هم به این شهر باز کرده که می‌توان رد آن‌ها را در تاریخ ایران دنبال کرد. قتل امیرکبیر در حمام فین کاشان، یکی از مهمترین این وقایع است. اگر اهل شعر و شاعری هستید حتما می‌دانید که آرامگاه سهراب سپهری هم در همین شهر است.

از گلابگیری تا قالیشوران
فروردین و اردیبهشت، وقت چیدن گل‌های کاشان و گلابگیری است. اتفاقی که با آداب و رسومی خاص اجرا می‌شود و هر سال جشنواره‌های گلابگیری گردشگران زیادی را به کاشان می‌کشاند. «قالیشوران» هم از رسوم معروف کاشانی‌ها در مشهد اردهال است که مهر ماه هر سال برگزار می‌شود. در این مراسم، شرکت کنندگان در حالی که چوب‌هایی به دست دارند، قالی را به عنوان پیکر نمادین «علی بن محمد باقر (ع)» در چشمه‌ای می‌شویند.
این رسم در فهرست میراث معنوی و فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده. جذابیت‌های گردشگری شهرستان کاشان به همینجا خلاصه نمی‌شود و طبیعت کویری و کوهستانی آن هم در فصل‌های مختلف سال میزبان گردشگران است. از کویرگردی و کمپ در کنار دریاچه نمک گرفته تا کوهنوردی و غار نوردی و… . راه‌های زیادی از گوشه و کنار کشور شما را به کاشان می‌رساند، از خودرو شخصی و اتوبوس‌های بین شهری گرفته تا قطار و هواپیما.

بناها و معماری کاشان
باغ فین، خانه عامری‌ها، خانه طباطبایی‌ها، مسجد آقابزرگ، خانه عباسیان، بازار سنتی کاشان، خانه بروجردی‌ها

غذاهای معروف کاشان
گوشت لوبیا، قیمه ریزه، خورش نخود، شفته بادمجان، حاجی بادوم، عرقی‌جات سنتی

طبیعت‌گردی در کاشان
دریاچه نمک آران و بیدگل، آبشار نیاسر، اکوکمپ کویری متین‌آباد

صنایع دستی در کاشان
فرش، گلیم و شعربافی، سفال، گیوه نشلجی

رزونامه شهروند

درباره نویسنده