پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

دژ رشکان در جنوب تهران

شاید زمانی که از بزرگراه امام علی (ع) تهران به سمت جنوب پایتخت حرکت می کنید، هیچگاه تصور نمی کردید که در دست راست شما یک قلعه تاریخی منحصر بفرد مربوط به ۲۳۰۰ سال پیش را مشاهده خواهید کرد و شاید هم بسیاری از شهروندان آن را مشاهده کرده اند اما از ماهیت این بنای باستانی بی اطلاع بوده اند.

دژ رشکان در دوره اشکانیان ساخته شد و فرمانروایان ساسانی نیز در آن حکومت کردند . دژ رشکان از لاشه سنگ و ساروج‌ ساخته شده و در حوالی محله صفائیه شهر ری و بر بالای یک تپه بوده که یکی از چهار دژ محافظ شهر باستانی ری است. این قلعه باستانی در زمان آل بویه بازسازی و مورد استفاده مجدد قرار گرفت، از همین رو آن را دژ فخر آباد نیز می نامند. نام گذاری که به سبب بازسازی آن توسط فخرالدوله مرسوم شده است.

ری در عصر اشکانیان پایتخت بهاره پادشاهان و همینطور  یکی از اصلی ترین مکان های برگزاری آیین نوروز پادشاهان ساسانی بوده که در دوره فرمانروایی اشکانیان، ارشکیه نام داشته است. قلعه رشکان کاخ‌ها، سربازخانه ها و اسلحه خانه‌هایی در خود داشته که طبق نوشته های تاریخی بخش‌های اصلی آن تا زمان قاجار نیز بر جا بوده اما امروزه قسمت اعظم آن از بین رفته است.

در آخرین کاوش از این مجموعه سازه های معماری کاخ سیاوش متعلق به اواخر سلسله ساسانی نیز یافت شد که امروز در موزه ایران باستان نگهداری می شود. این دژ در سال جاری نیز با اعتبار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بازسازی شد. ساماندهی محیط پیرامونی، بازسازی پله های ورودی و ایجاد زیرساخت از جمله فعالیت های انجام شده در بنای تاریخی دژ رشکان است که سبب شده تا این بنای تاریخی رنگ و بویی تازه به خود گیرد. بنایی که ثبت ملی شده و در صورت رسیدگی و سامان دهی بهتر می تواند به یک قطب گردشگری بین المللی تبدیل شود.

برنانیوز

درباره نویسنده