ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

دو پروژه خانه درون و متروی جهاد به مرحله نهایی رقابت معماری dezeen راه یافتند

به تازگی اسامی پروژه‌ها و طرح‌های انتخاب شده در مرحله نهایی رقابت معماری dezeen در سال ۲۰۲۳ میلادی (با مشارکت شرکت بنتلی موتورز) که با عنوان لیست کوتاه شناخته می‌شود، منتشر شده است.

در لیست کوتاه جایزه سالانه dezeen که ششمین دوره برگزاری خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی تجربه می‌کند، ۸۵ پروژه از ۲۸ کشور جهان از جمله کامبوج، اندونزی، یونان، مالزی، مجارستان، تانزانیا و… برای انتخاب نهایی در ۱۶ دسته برگزیده شده است.

اما بد نیست بدانید معماران بریتانیا با ۲۰ اثر، معماران مکزیک با ۸ اثر و معماران استرالیا با ۷ اثر به عنوان برترین‌ها در فهرست نهایی حضور دارند! همچنین به عنوان برترین شهرهای میزبان پروژه‌های برگزیده نیز لندن با ۸ اثر، آمستردام با ۳ اثر و شهرهای تهران ، شنژن، شفیلد (در شمال انگلستان واقع در شهرستان یورکشایر جنوبی)، مکزیکوسیتی و ملبورن هر کدام با ۲ اثر در رده سوم قرار دارند!

در لیست کوتاه (یا مرحله‌ی نهایی) این رقابت بین‌المللی، متشکل از هیئت داورانی چون عمر گاندی (معمار کانادایی)، لارا لسمز (معمار انگلیسی)، تام ماین (معمار آمریکایی) و اولایینکا دوسکون-ادجی (معمار نیجریه‌ای) ۲ پروژه‌ نیز از معماران ایرانی حضور دارد که به شرح زیر است:

خانه درون و ایستگاه متروی جهاد اثر مهران خوش رو و محمد خاوریان.

لازم به ذکر است برنده هر یک از ۱۵ دسته، در مهمانی دزین در ماه نوامبر سالجاری میلادی اعلام خواهد شد. سپس ۱۵ پروژه‌ی برنده برای کسب عنوان پروژه‌ی معماری سال ۲۰۲۳ میلادی به رقابت خواهند پرداخت.

سمانیوز

درباره نویسنده