چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

دومین همایش حکمت معماری و شهرسازی اسلامی برگزار شد

دومین همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی به همت گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و با همکاری معاونت علوم انسانی و هنر در واحد کرج برگزار شد.

حسین کلانتری خلیل آباد دبیر هیات امنا و رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در این همایش بیان داشت: قدرت یک ملت یا کشور بر دو مقوله قدرت نرم و سخت استوار است. این قدرت ضامن رفاه، امنیت و پیشرفت یک کشور است. قدرت نرم برعلوم انسانی استوار است. انقلاب ما یک -۹*انقلاب فرهنگی است و پایه و اساس آن علوم انسانی اسلامی است. علوم انسانی دارای چنین قدرت و جایگاهی است و می تواند باعث سعادت و پیشرفت شود.

وی عنوان کرد: ما در کشور بیش از ۵۰۰ نشریه در حوزه علوم انسانی و هنر داریم، بیش از ۱۰۰ انجمن علمی و قطب علمی در زمینه های علوم انسانی داریم. حدود ۴۰ درصد دانشجویان کشور در حوزه علوم انسانی تحصیل می کنند و تعداد کثیری نیز دانشگاه، پژوهشکده، مرکز پژوهشی، گروه پژوهشی در کشور در حوزه علوم انسانی وجود دارد. همه اینها فعالیت پراکنده انجام می دهند و  نیاز به برنامه ریزی لازم جهت حرکت منظم دارد تا با اتحاد به قدرت نرم تبدیل شوند و  بعنوان  ابزار قدرت جمهوری اسلامی درآیند.

 کلانتری گفت: ماموریت اصلی بازگشت به ارزش های واقعی انسان است، امروزه دعوای شرق و غرب  دوره اش تمام شده است، غرب فقط آمریکا نیست، یا هیات حاکمه و سردمداران نیستند؛ آمریکا و اروپای غربی مدتی است دردمند است و درد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد. بن بست اصلی غرب اینست که راه را نمی شناسد، تکلیف ما چیست؟ چه باید بکنیم؟ مشکل بشریت در علوم انسانی است برای نجات دنیا باید زایش داشته باشیم، تعلیم و تربیت داشته باشیم.

کلانتری افزود:  باید دانست در معماری دنیا صحبت از چیست؟ امروز اندیشه باید به پیروزی برسد، نباید وارد جنگ شد، عدالت تا عمق جان باید نفوذ کند. عدالت فضایی در کشور مهم است.

این استاد تمام دانشگاه اظهار داشت: معماری بومی ایران شاهکار است، هنر بسیار مهمی است. و یکی از ویژگی های معماری بومی ایران سادگی است و دومین مزیت آن درون گرایی است که ریشه در مبانی و اصول اجتماعی و فلسفی این مرز و بوم دارد.

کلانتری اضافه کرد:  سوم ویژگی معماری بومی ایرانی مرکزیت در فضای معماری  است به گونه ای که کثرت ها به وحدت مرکزی  ختم می شود مانند کاروانسرا، مسجد، مدرسه و خانه ها و چهارم ویژگی  انعکاس است همانگونه که در مساجد چهار ایوانی انعکاس آب در میدان به عنوان آینه نه فقط برای بدنه ها اطراف است بلکه تمثیل آسمان است.

دبیر علمی دومین همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی گفت: پیوند معماری با طبیعت است که پنجمین ویژگی معماری بومی اسلامی  است و همزیستی مسالمت آمیز انسان، معماری و طبیعت در معماری ایرانی کاملا مشهود است و نمونه کامل آن را می توان به هشت بهشت اشاره کرد و ششمین ویژگی  هندسه است  که در این زمینه می توان به هندسه به کار رفته در چهل ستون حرکت های عمودی، حرکت های افقی، هندسه حاصل از سطوح افقی و عمودی و گشایش های نوری اشاره کرد.

 کلانتری شفافیت و تداوم و  راز و ابهام  را از دیگر ویژگی های معماری بومی اسلامی نام برد و بیان کرد: مسجد تاریخانه دامغان، این بنای ساده انسجام خود را از طریق ستون های سنگین استوانه ای تامین کرده و بر روی آن طاق های بیضی نشسته اند که آهنگ حرکت خاصی را القا می کنند. و نهمین ویژگی معماری بومی تعادل و توازن است، وجود تالار زیر زمینی، ایوان، سرداب، بادگیر و هشتی برای ایجاد توازن و تعادل در فضای معماری است.

عمار ایزدیار نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج در این همایش ضمن معرفی استان البرز  گفت: استان البرز یا به عبارتی ایران کوچک اقلیم خاصی دارد به نحوی که اولین خشت گلی دست ساز  ۹ هزار ساله انسان که آغاز علم مهندسی در دنیا بوده از تپه ازبکی این استان کشف شده و این خشت گلی تقدیم رییس سازمان ملل گردیده است.

وی گفت : معاونت معماری و شهرسازی و شهرداری کرج به عنوان نهاد متولی طراحی، هدایت و ساخت فضای کالبدی  در شهر کرج آمادگی دارد بستر لازم را  به واسطه علاقه مندی دانشجویان و حوزه علمی به مقوله معماری اسلامی به عنوان کار آموز و یا به عنوان پژوهشگر مهیا کند.

در ادامه معاون مرکز مطالعات و برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در سال قبل یک همایش داشتیم با عنوان کلی علوم انسانی و حکمت اسلامی اما امسال این همایش تبدیل شد به ۹ همایش و از دایره انحصاری علوم انسانی هم خارج شد به علوم و حکمت اسلامی تبدیل شد.

چگین افزود: همایش ها یک محمل و بستری هستند برای طرح ایده ها و نظریات اساتید و دانشجویان و انتقال این دانش به نسل های بعدی و برگزاری این همایش نیز فرصتی است برای این که ارتباط بین مفاهیم حکمت اسلامی با سایر حوزه های دانشجویی مشخص شود.

وی ادامه داد: یکی از فوایدی که این همایش ها می توانند داشته باشند نتایج و خروجی های عملیاتی برگزاری همایش است و حضور دانشجویان و اساتید در حوزه معماری و شهر سازی در کنار شورای شهر در ارائه پیشنهاد های عملیاتی می تواند در اصلاح چهره ی شهر سازی و وضعیتی که در معماری داریم کمک کند.

چگین گفت: اگر فضای شهری به درستی طراحی شده باشد می تواند آرامش را به مردم منتقل کند. فضای معماری اهمیت زیادی دارد و کلیه افراد بدون اینکه تخصصی در این زمینه داشته باشند معماری و شهر سازی رادرک میکنند.

مرتضی نیک فطرت دبیر اجرایی دومین همایش حکمت معماری و شهرسازی اسلامی با ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش بیان داشت: این همایش یکی از همایش های نه گانه حکمت اسلامی بود که به پیشنهاد سازمان مرکزی در واحد کرج برگزار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج افزود: فراخوان این همایش از خرداد ماه سالجاری آغاز و مهلت ارسال مقالات تا هفته اول دی ماه بود که در نهایت ۱۴۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و پس از داوری مقالات تعداد ۵ مقاله مورد پذیرش واقع گردید که به شرح ذیل است.

  1. پیشران‌های کلیدی مؤثر بر شهرسازی و معماری ایرانی – اسلامی.

نویسنده: مجید سعیدی راد. پژوهشگر پسادکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی و دانش آموخته دکتری دانشگاه شهید بهشتی

  1. تحلیل عناصر پیکرنگاری فضایی-اجتماعی شهر ایرانی در دوران اسلامی؛   مبتنی بر آموزه های قرآن کریم و دو مفهوم اجتماع و انزوا در شهر(برگرفته از سوره­ی حمد).  

نویسنده: مژده جمشیدی، هیات علمی گروه شهرسازی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

  1. تناظر مفاهیم حکمی ایران-اسلامی در فضاهای شهری  (مورد پژوهشی:  حکمت متعالیه صدرا  در فضای بازار ایرانی).

نویسندگان:

 سمیرامهرافزا، دانشجوی دکتری شهرسازی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی

 محمود رضایی، دانشیار گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی

طاهره کمالی زاده، دانشیار پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی                                                        

  1. واکاوی حس تعلق به مکان و چهار قلمرو تجربه انسانی در  معماری مدارس ایرانی- اسلامی در راستای بهبود طراحی مدارس معاصر.

 نویسندگان:

 صاحبه ایزدپناه، دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

 حمید ماجدی، استاد گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 

حسین ذبیحی، دانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

  1. تاملی بر جایگاه آینده نگاری در حکمت شهرسازی اسلامی.

نویسندگان:

 فرید بشیان، دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران  

هادی سروری، استادیار، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

 تکتم حنایی، دانشیار، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

 علی اکبر سروری، استادیار، گروه اقتصاد کشاورزی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

در پایان مراسم از مقالات برتر، کمیته داوران و حامیان مالی همایش با اهدای لوح تقدیر و تندیس تقدیر به عمل آمد.

ایسکانیوز

درباره نویسنده