چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

دهکده‌ای سنگی با معماری باستانی در بیله‌سوار

جاذبه‌های زیبای اردبیل وصف نشدنی است و در گوشه گوشه این شهر جای گرفته‌اند. یکی از زیبایی‌های این شهر که در بیله‌سوار واقع شده است دهکده سنگی ویند کلخوران می‌باشد که معماری باستانی دارد.

دهکده سنگی ویند کلخوران در پنج کیلومتری جنوب غربی سرعین واقع شده است. با گروهی از خانه‌های سنگی که اغلب زیر تپه‌ای به نام چله خانه قرار گرفته‌اند، این دهکده سنگی به‌صورت یک پدیده معماری و باستانی و از مکان های دیدنی سرعین شناخته می‌شود. چگونگی ساخت این منازل در زیر تپه‌های سنگی در نوع خود کم نظیر است. با یافت آثار سفالی مربوط به دوره‌های اشکانی و ساسانیان و همچنین آثار و علائمی مربوط به دوران اسلامی مانند سلجوقی، تیموری و صفوی، به‌نظر می‌رسد در طول این دوره‌ها، خانه‌های سنگی ویند کلخوران محل زندگی افراد بوده است.

دهکده‌ای سنگی با معماری باستانی در بیله‌سوار

معماری دهکده

در ارتفاع پنجاه متری از سطح رودخانه، یک دخمه سنگی یا ورودی و اتاقک بسیار زیبا ساخته شده که حروف کنده کاری شده ای نیز در آن به چشم میخورند. چهل دخمه بر روی کوه قرار دارند که در گذشته مورد استفاده روستاییان به عنوان انبار بوده اند، اما امروزه تخلیه شده و تبدیل به محیط های حفاظت شده گردیده اند.

داخل دخمه، فضایی است که به شکل هرم مثلث ناقص است، در ضلع غربی دخمه تصویری بر سنگ کنده کاری شده است که شبیه به یک مثلث است و در داخل آن مثلث کوچک‌ تری نیز کنده شده است.

سلام نو

درباره نویسنده