ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

دهانه غلامان؛ بنایی با معماری چشم‌گیر در زابل

دهانه غلامان تنها سایت هخامنشی در معماری پارس و آسیای مرکزی است که برگرفته از معماری خاص و منحصربه فرد و دارای خانه های شخصی مردم عادی است.

سرویس گردشگری: اگر مقصد سفرتان به استان سیستان و بلوچستان است یا تصمیم گرفتید از این استان دیدن کنید بدانید یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین سفرهای زندگی‌تان را شروع کرده‌اید، چراکه در سیستان می‌توانید به قلب تاریخ و دوران باستان این خطه سفر کنید. دوران برنز و شهرنشینی این منطقه از سرزمین‌مان را می‌توانید در شهر سوخته، شکوه و عظمت امپراتوری هخامنشی را در شهر مدفون شده‌ دهانه‌ غلامان ببینید. برای دیدن جلوه‌ای از بزرگی پادشاهی اشکانیان و ساسانیان هم سری به کوه خواجه و قلعه سام بزنید و در نهایت تمدن و فرهنگ باشکوه ایران عزیزمان را در ده‌ها محوطه و آثار به یادگار مانده در سیستان و بلوچستان ببینید.

دهانه غلامان؛ بنایی با معماری چشم‌گیر در زابل

ویژگی‌های بنا

آئین مردم دهانه غلامان یکی از آئینهای مشترک ایرانی-هندی منطقه بوده است که به خاطر تسامح مذهبی هخامنشیان توانسته به موجودیت خود در سیستان ادامه دهد. این شهر احتمالا” همان زرنکای یاد شده در کتیبه های هخامنشی و زرین مورخان یونانی است که از نظر محل با زرنج دوران اسلامی تفاوت دارد. شهر دهانه غلامان با همان سرعتی که به وجود آمده از بین رفته است. عدم وجود هر گونه شئ و خالی بودن محوطه های حفاری شده از بقایای سکونت نشان دهنده تخلیه شهر با نظم و ترتیب بوده است و در نتیجه نمی توان عاملی خارجی چون جنگ و یا آتش سوزی را در تخلیه و ترک آن دخیل دانست.

خرابه ها و آثار بناهای این شهر در محوطه‌ای بسیار وسیع روی تراسی به طول تقریبی ۴ تا ۵ کیلومتر واقع شده است . کاوشگاه دهنه غلامان در دههٔ ۱۹۶۰ توسط اومبرتو شرراتو از مؤسسهٔ ایتالیایی خاور میانه و دور کشف شد. این کاوشگاه ۱٫۵ کیلومتر درازا و ۸۰۰ متر پهنا دارد و در دلتای متروکه رود سنارود واقع شده‌است. در این محوطه تا کنون ۲۷ ساختمان شناسایی شده‌اند که تا مکانی بلند به نام قبر زردشت ادامه دارند.

دهانه غلامان؛ بنایی با معماری چشم‌گیر در زابل

وجه تسمیه

در نزدیکی این شهر دهانه و تنگه‌ای وجود دارد که در گذشته‌ها یکی از راه‌های ورودی به فلات ایران بوده است و در دو قرن گذشته غلامان آفریقایی را از این راه به ایران می‌آوردند.

سلام نو

درباره نویسنده