ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

دنیل لیبسکیند، معمار جریان ساز

معماران تاثیرگذار همواه در طول تاریخ معماری معاصر مرزها را شکسته اند و برای خلق آثار فاخر معماری تلاش نموده اند وظیفه یک معمار پرورش دادن دیدگاهایی عام و خاصی هست که چیزی فراتر از یک جعبه به نام ساختمان را ملاحظه کنند.دنیل لیبسکیند یکی از مثالهای بارز در این زمینه است معمار پیشگام و جریان سازی که بسیاری از مرزهای سنتی معماری را در هم شکست.

لیبسکیند در سال ۱۹۴۶ در لهستان به دنیا آمد و در ۱۹۶۵ در سن ۱۹ سالگی به تبعیت امریکا در آمد. او مدتی موسیقی خواند ولی آن را رها کرده و به تحصیل آمریکا در رشته معماری فارغ التحصیل شد. از سال ۱۹۶۸ لیبسکیند به طور مختصر به عنوان کار آموز ریچاردمیر کار کرد.در سال ۱۹۷۲ او برای کار با پیترآیزنمن در انیستیتو معماری و مطالعه شهری استخدام شد ولی او خیلی زود آنجا را ترک کرد.دانیل لیبسکیند همسر و شریک کاری آینده اش را در کمپ ییدیش در ایالت شمالی نیویورک در سال ۱۹۶۶ دید.آنها چند سال بعد ازدواج کردند و به جای یک ماه عسل سنتی در سرتاسر امریکا سفر کردند و از ساختمان های فرانک لوید رایت در همکاری با اتحادیه کوپر دیدن کردند.

 

 

لیبسکیند آتیله معماری اش را در سال ۱۹۸۹ با همسرش نینا در بریلن تاسیس کرد وی در ابتدا برای مدتی به عنوان متخصص نظریه پردازی در ارتباط با حرکت دیکانستراکشن به عنوان علاقه شخصی اش در توسعه طراحی از طریق فلسفه و موسیقی مطرح بود همین امر موجب تصمیم اخیر آکادمی هنر و ادبیات آمریکل جهت اعطای جایزه معماری به وی شد دانیل لیبسکیند یک شخصیت بین المللی درمعماری می باشد او یک چهره مشهور در معرفی بحثهای جدید انتقادی در معماری است کارهای او عمدتا شامل ساختمان های موسسات بزرگ فرهنگی مثل موزه ها ونمایشگاه هامی باشد لیبسکیند در بسیاری از دانشگاه های سراسر دنیاتدریس کرده است . او مدتی در دانشگاه تورنتو به جای فرانک گهری بر کرسی استادی نشسته است ومدتی نیز در دانشگاه های کارلسروهه وپنسیلوانیا تدریس کرده است.

 

اکبر لطفی نژاد

درباره نویسنده