ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

در مورد آب انبار سنتی کیش بیشتر بدانید

آب انبار سنتی پنج بادگیر یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره در استان هرمزگان است که در شمال جزیره واقع شده است. آب انبار این جزیره در سال ۱۳۷۲ در محل آب انبار قبلی که برای جمع آوری آب های سطحی ساخته شده بود ساخته شد. این آب انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل شده و سبک معماری آن به سبک معماری سنتی یزد است. ساخت بادگیرها، همانطور که در معماری بناهای یزدی دیده می‌شود، با خنک‌کردن فضای داخلی ساختمان همراه بوده است.

بالای ورودی مخزن آب پنج بادگیر ، حفره هایی برای تعادل هوای داخل مخزن در فصول گرم سال ایجاد شده است. این دریچه‌ها به بادگیرها کمک می‌کردند تا داخل مخزن و آب داخل مخزن را خنک کنند، که اکنون کمتر احساس می‌شود زیرا آب بیشتری در مخزن وجود ندارد. چندین روزنه روی گنبدهای آبی وجود دارد که بر تهویه مطبوع تأثیر می گذارد.

از آنجایی که ایران در منطقه کومبران قرار دارد، ایرانیان برای ذخیره آب آشامیدنی آب انبارهایی می ساختند، اما اکنون بقایای این سازه های گرانبها در گوشه و کنار سرزمین پهناور ما (به ویژه در نواحی کامبران) دیده می شود. با توجه به ساخت و سازهای این جزیرهو از بین رفتن آب های سطحی منتهی به آب انبارهای سنتی، امروزه از آب شیرین کن برای تهیه آب شیرین استفاده می شود.

لازم به ذکر است آب انبار این جزیره در نزدیکی شهر باستانی حریره و مجموعه درختان سبز واقع شده است که گردشگران می توانند پس از بازدید از این دو مکان از آب انبار این جزیره دیدن کنند. معماری خاص این بنا یادآور گذشته است و برای گردشگران بسیار جالب و دیدنی است.

مجموعه آب انبار سنتی این جزیره(پنج بادگیر) در نزدیکی مجموعه درخت سبز این جزیره و شهر تاریخی حریره و مجموعه ورزشی المپیک واقع شده است. 

آب انبار دوقلو این جزیره یکی از بناهای معماری سنتی ایران است که در سال ۱۳۷۲ برای ذخیره آب در آن زمان ساخته شد تا بتواند آب شیرین را در فصول گرم و خشکسالی ذخیره کند. آب انبارها در اصل با این حال می توان گفت یکی از دلایل محبوبیت این بنا ساختار متفاوت آن نسبت به سایر بناهای جزیره این جزیرهاست که باعث شده تفاوت بسیار زیادی مشاهده شود و دیدنی های زیادی در آن به چشم بیاید.

همانطور که گفته شد آب انبار دوقلو این جزیره دارای دو گنبد و پنج بادگیر است که برای خنک کردن محیط و آب استفاده می شود. همچنین سوراخ هایی در قسمت بالای ورودی مخزن آب وجود دارد که هوای داخل مخزن آب را به خصوص در تابستان متعادل می کند. باید دانست نحوه عملکرد این بادگیر به این صورت است که هوا از یک طرف وارد مخزن آب شده و پس از ورود به برج به قسمت پایینی منتقل می شود و پس از برخورد با آب و خنک شدن آب از سمت دیگر خارج می شود. سمت برج تبدیل می شود. باید دانست زمانی که فضای داخلی آب انبار دوقلو این جزیره پر آب بود، هوای مطبوع و بسیار تازه در آنجا احساس می شد، اما امروزه به دلیل خلاء آب آن، این هوای سرد کمتر احساس می شود. اما باید بدانید که امروزه این آب انبار بدون آب است و مکان بسیار مهمی برای گردشگران محسوب می شود. همچنین جالب است بدانید که گونه های کاکتوس در اطراف این آب انبار وجود دارند که منظره زیبایی را ایجاد کرده اند.

تاریخچه تانک سنتی

بسیاری از ایرانیان این جزیره را شهری مدرن و نوساز با گذرگاه ها و تفریحات جدید می دانند، اما جالب است بدانید که جزیره این جزیرهاز زمان های قدیم مسکونی بوده و حتی در زمان حکومت هخامنشیان مرکز اصلی مرواریدسازی بین النهرین و هند بوده است. و شهر بزرگ جهان بازرگانان به این جزیره آمدند. در سفر بودند. این جزیرهاز آنجایی که موقعیت جغرافیایی استراتژیک دارد، همواره محل عبور کشتی های تجاری بوده است. به همین دلیل در بخشی از ساحل جزیره کشتی غرق شد و قلعه ای متعلق به پرتغالی ها وجود دارد که امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره تبدیل شده است.

از آنجایی که این جزیره شهری گرم و پرباران مانند یزد است، وجود آب انبار دور از انتظار نیست چرا که مردم این جزیره به ویژه در فصول گرم سال همواره به دنبال راهی برای ذخیره آب آشامیدنی بوده اند. این آب انبار حدود ۲۷ سال پیش در سال ۱۳۷۲ برای جمع آوری و ذخیره آب های سطحی اطراف شهر تاریخی زیبای حریره بر روی ویرانه های یک آب انبار قدیمی ساخته شد.

اما متأسفانه با گذشت زمان و ساخت و سازهای فراوان در این جزیره، آبراهه سطحی از بین رفت و باعث شد که مخزن پنج بادگیر کارایی خود را از دست داده و جای خود را به دستگاه های آب شیرین کن داده و تنها تبدیل به مخزن نمایشی شود. اما قرار گرفتن این آب انبار در نزدیکی شهر حریره و نورپردازی زیبای این مکان در شب، آب انبار دوکولو را به یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری جزیره این جزیره تبدیل کرده است. 

معماری آب انبار سنتی

به طور کلی آب انبارها دارای فضای خالی مانند استخر زیرزمینی، سقف گنبدی شکل و بادگیر برای خنک نگه داشتن آب هستند. آب انبار سنتی این جزیرهنیز با این قاعده تفاوتی ندارد، بنابراین در نگاه اول با دیدن بادگیرهای این آب انبار، معماری یزد را با شما تداعی می کند.

ندای اصفهان

درباره نویسنده