ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

در رابطه با سازه چادری چه می‌دانیم؟

سازه چادری یکی از فناوری‌های نوین در حوزه‌ی معماری و شهرسازی محسوب می‌شود. این سازه‌ها به دلیل سادگی در اجرا، قابلیت انعطاف‌پذیری، استحکام و تنوع در طرح و رنگ‌های گوناگون از کاربرد بسیار زیادی برخوردار هستند. سازه چادری گونه‌های مختلفی داشته و دارای مزایا و قابلیت‌های بی‌شماری است. ما در این مطلب به بررسی این نوع سازه پرداخته و درباره انواع مختلف آن صحبت خواهیم کرد. در انتها نیز مجموعه‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید جهت سفارش ساخت سازه پارچه‌ای اعم از سقف برقی و متحرک و .. به این مجموعه مراجعه کنید.

سازه چادری که به آن سازه پارچه‌‌ای یا سازه غشایی نیز گفته می‌شود، پوششی بسیار سبک و شفاف است که می‌توان آن را در شکل، اندازه و طرح‌های متنوع تولید نمود. مصالح مورد استفاده در ساخت سازه چادری علاوه بر صفحه‌ای از جنس پلی استر و روکش pvc که قابلیت کشسانی دارد، شامل متریال‌های دیگری همچون فلز، بتن و یا چوب نیز می‌شود. سازه پارچه‌ای متناسب با نوع کاربرد، شرایط و مکانی که برای نصب و اجرای آن در نظر گرفته می‌شود، در اشکال گوناگونی تولید شده است. این سازه‌ها برای مصارف مختلفی اعم از سایبانی در بوستان‌ها، محیط‌های ورزشی- تفریحی، تراس خانه و همچنین به عنوان پوششی در مقابل برخی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سازه به دلیل مصالح کمتری که نسبت به سایر سازه‌ها نیاز دارد از نظر ساخت و تولید، مقرون به صرفه بوده و همچنین به دلیل متحرک بودن، انعطاف پذیری در طرح و اجرا، استحکام و همچنین سطح پارچه‌ای شفاف و جلوه‌ای زیبا، امروزه بسیار محبوب و پرطرفدار است.

 انواع کاربردهای سازه چادری

  •  استفاده از سازه چادری در مراکز تفریحی و گردشگری

سقف‌های چادری در مراکز تفریحی و گردشگری به منظور عاملی برای زیبایی و جذابیت در شهر، با فرم‌های زیبایی همچون اشکال گنبد‌ی، کایت، آلاچیق و غیره نصب می‌گردند که به عنوان یک المان شهری جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌ی معماری و شهرسازی دارند. مانند دهکده‌ی توریستی در منطقه اشفورد انگلستان که سراسر پوشیده از سقف‌های پارچه‌ای بوده و نصب سایبان‌های چادری در چنین مکان‌هایی اساسا موجب جلب گردشگر و توریست به آن منطقه شده است.

  •  استفاده از سازه چادری و محیط‌های عمومی

امروزه بسیاری از رستوران‌ها و یا کافی‌شاپ‌ها برای ایجاد سایبان و نمایی چشم‌نواز در فضای بیرونی ساختمان خود، از سازه پارچه‌ای استفاده می‌نمایند. این امر به دلیل زیبایی ظاهری و شکیل بودن در جذب مشتریان تاثیر به‌سزایی دارد. همچنین استفاده از سقف‌های چادری در فروشگاه‌ها، مراکز خرید بزرگ و نمایشگاه‌ها نیز بسیار مرسوم است. مانند سازه پارچه ای در نمایشگاه بزرگ ایران مال در تهران یا در مجتمع تجاری ایر (Ayr) در منطقه ایر اسکاتلند.

  •  کاربرد سازه چادری در ساختمان‌های مسکونی

سایبان‌ پارچه‌ای در سال‌های اخیر یکی از المان‌های محبوب و همه‌پسند در ساخت خانه و دکوراسیون آن محسوب می‌شود. از این سایبان‌ها می‌توان به منزله‌ی پوششی برای تراس ویلاها، حیاط و حتی استخر خانه استفاده نمود.

  •  به کارگیری سازه چادری جهت حفظ مصالح

برخی از سازه‌ها به دلیل استحکام و مقاومت بالا به عنوان سقف و سرپناه برای محافظت از لوازم و دارایی‌های مختلف کاربرد دارند. به دلیل قابلیت کشسانی و از آنجایی که این سقف‌ها را می‌توان به دو صورت موقت و دائمی نصب نمود، به عنوان سایبان برای نگهداری بسیاری از منابع و محصولات صنعتی در شرکت‌ها و موسسات تجاری – بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  •  استفاده از سازه پارچه‌ای در ورزشگاه‌ها

 بسیاری از استادیوم‌ها یا سایر مکان‌های ورزشی- تفریحی در جهان دارای چنین سازه‌هایی هستند. این سازه‌های پارچه‌ای در سایز و طراحی‌های گوناگونی اعم از زین اسبی یا آرک قوسی و غیره تولید و عرضه می‌شوند تا در مواقعی که نیاز به سایبان و سقف باشد از افراد درون محوطه حفاظت نمایند. سازه چادری در ورزشگاه‌هایی مانند ورزشگاه پوسان کره جنوبی در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

  •  کاربرد سازه پارچه‌ای در حوزه کشاورزی و باغداری

بخش اعظمی از کاربرد سازه چادری در حوزه‌ی کشاورزی و باغداری است. این سازه‌ها می‌توانند به عنوان سایبانی پارچه‌ای و مستحکم برای حفاظت از تجهیزات کشاورزی به کار گرفته شوند. زیرا عدم نفوذ آب باران‌، رطوبت و اشعه ماوراء بنفش از این سازه‌ها، شرایط مناسبی را برای حفاظت از محصولات کشاورزی و باغداری یا جلوگیری از تخریب و اکسید شدن ابزارآلات فراهم آورده است.

سازه چادری متحرک

با رشد تکنولوژی و توسعه صنایع، امروزه سازه چادری متحرک که قابلیت جابه‌جایی و انتقال داشته در مقابل سایبان‌های دائمی و ثابت قرار گرفته‌اند. زیرا این سازه‌ها را علاوه بر اینکه می‌توانید در مکان‌های گوناگونی نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید؛ هزینه و سرمایه زیادی نیز برای تهیه و خرید آن نیاز ندارید. در صورتی که برای ساخت یک بنا در جهت حفاظت از مصالح و محصولات خود، می‌بایست هزینه‌ی گزافی را متحمل شوید. بنابراین سازه چادری متحرک، پوششی با قابلیت جابه‌جایی، انتقال و انعطاف بوده که در نصب و اجرا، آسان و مقرون به صرفه می‌باشد.                            

سقف برقی 

سقف برقی نیز همانند سازه چادری به عنوان پوششی در محیط‌های باز همچون حیاط خانه، روف گاردن، بالکن ساختمان و یا در رستوران‌ها و کافی‌شاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد با این تفاوت که سقف برقی با استفاده از جریان الکتریسیته کار می‌کند. این سقف‌ها را از متریال‌های متنوعی مانند شیشه، پارچه یا پلی‌کربنات می‌سازند که دارای مزایای بسیاری بوده و در زمینه‌های گوناگون کاربرد دارند.

ایلنا

درباره نویسنده