ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

در «خانه» از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟

یک معماری درباره اینکه در خانه و چیدمان آن از چه رنگ هایی استفاده کنیم توضیحاتی ارائه کرده است.

ندا مسروری جنت، کارشناس معماری در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: به هشت روش یک رنگ اصلی، همجواری، مکمل، شکافته شده، مثلث متساوی الاضلاع، مربعی شکل و مستطیلی شکل می‌توانیم رنگ‌ها را با هم ترکیب کنیم.

وی ادامه داد: روش تک رنگ یعنی از پالت رنگ یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب می‌کنیم و از کمرنگ تا پررنگ آن را در فضا استفاده می‌کنیم. بهتر است در فضاهای کوچک از این روش استفاده شود تا کوچکی محیط کمتر به چشم بیاید.

وی تصریح کرد: روش همجواری یعنی در دایره رنگ هر سه رنگی که کنارهم بود را می‌توانیم باهم ترکیب کنیم و برای محیط استفاده کنیم. همچنین روش مکمل یعنی رنگی را به عنوان رنگ اصلی انتخاب می‌کنیم و دورترین رنگی که در نقطه مقابل آن قرار گرفته است را به عنوان رنگ مکمل انتخاب کرده و با رنگ اصلی ترکیب می‌کنیم.

کارشناس معماری افزود: همچنین در دایره رنگ سه رنگی که به صورت مثلث متساوی الاضلاع باهم فواصل یکسان داشته باشند را می توان انتخاب کرد؛به علاوه تشکیل چهارضلعی روی دایره رنگ که دو رنگ سرد و دو رنگ گرم را شامل می‌شود با فواصل ناهمسان و چهارضلعی با فواصل یکسان برای انتخاب چهار رنگ نیز روش‌های دیگر کشف رنگ های مناسب است. روش شکافته شده به این صورت است که رنگ اصلی را به علاوه دو رنگ کناری رنگ مکملش در دایره رنگ استفاده کنیم.

مسروری درباره تناسب استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون خانه بیان کرد: قانونی برای مقدار رنگ داریم به اسم ۶۰، ۳۰، ۱۰ درصد برای استفاده سه رنگ در محیط و قانون دیگری به اسم ۶۰، ۲۰، ۱۰، ۱۰ درصد برای استفاده چهار رنگ در محیط که برای حفظ تناسب رنگی از این قوانین استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: در منازل گاهی یک خانه از دو ضلع شمال و جنوب نور نمی‌گیرد یا نور جنوب خیلی زیاد از ضلع جنوب در فضا است؛ با توجه به اینکه یکی از کاربردهای رنگ تعدیل فضا است وقتی نور جنوب با شدت زیاد را در ساختمان داریم باید از رنگ‌های سرد استفاده کنیم اما وقتی از ضلع شمال نور می‌گیریم و نورمان شدت زیادی ندارد رنگ گرم استفاده می‌کنیم تا نور را تشدید کنیم.

این کارشناس معماری اظهار داشت: در اتاق خواب ترجیحا باید رنگ‌های آرامش بخش مثل آبی استفاده شود. همچنین از رنگ‌های خنثی می‌توان در ترکیب با دیگر رنگ‌ها برای اتاق خواب استفاده کرد اما باید از کاربرد رنگ های نقره ای و طلایی و درخشان پرهیز کرد؛ چون اتاق خواب محلی برای آرامش است و این رنگ‌ها آرامش بخش نیستند. حتی این حس‌ها به افراد نابینا هنگام قرار گرفتن در اتاق‌هایی با رنگ‌های متفاوت هم القا شده است.

فارس

درباره نویسنده