س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو: معماری باغ ایرانیِ دامغان نشان فرهنگ کهن این سرزمین است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: باغ ایرانی کیانپور دامغان با بنا و معماری بی نظیر خود نشانه فرهنگ کهن ایران زمین است.

حجت الله ایوبی روز چهارشنبه در آیین ثبت باغ کیانپور دامغان به عنوان باغ فرهنگ ایرانی بیان کرد: معماری این باغ زیبا نشانه هویت کهن این منطقه و مجموعه فاخر و باشکوه است.

وی ادامه داد: گذشتگان، میراث کهن را برای ما به یادگار گذاشتند و ما نیز باید نشان دهیم که گذشته خود را فراموش نکردیم و یادگارهایی را برای نسل های بعدی خود ایجاد کنیم. 

ایوبی تصریح کرد: یکی از نکات مثبت این بنا در این است که شهردار فعلی، فعالیت شهردار قبلی را دنبال کرد که این امر علاوه بر ثمر دادن مجموعه فاخر باغ ایرانی، احساس خوبی نیز به مردم شهر منتقل می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مثبت این آیین، استفاده از موسیقی اصیل سنتی بود که همخوانی خوبی با حال و هوای این مجموعه باغ ایرانی در دامغان دارد.

ایوبی اضافه کرد: عمران و آبادی که براساس فرهنگ دیرپای سرزمین باشد، آبادانی روح، جان، فرهنگ و اندیشه است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: همه تلاش ها در این راستا به منظور ایجاد نشاط اجتماعی در سطح جامعه است که با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

باغ خیرساز در دامغان در فهرست کمیسیون ملی یونسکو قرار گرفت

باغ ایرانی دامغان که به همت خیر دامغانی، علی اکبر کیانپور ساخته شده است امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در فهرست باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو قرار گرفت.

مجموعه باغ ایرانی دامغان متناسب با تاریخ کهن این شهر ساخته شده و با جلوه‌ای از قدمت تاریخ دامغان، معماری، نوع سازه و فضای سبز ایجاد شده به صورت سنتی و برگرفته از باغ‌های تاریخی ایجاد شده است. 

باغ ایرانی دامغان به عنوان یکی از طرح‌های عظیم فرهنگی شهرستان دامغان و بی نظیر در استان سمنان با مشارکت خیر دامغان کیانپور در مساحت ۱۸.۵ هکتاری از مجموعه ۴۰ هکتاری پارک دانشجوی دامغان ایجاد شده است. 

این باغ فرهنگ شامل میدان مفاخر، ساختمان کوشکی مطابق با معماری باغ های ایرانی و مسیر مفرح پیاده روی، ایجاد و در مرکز میدان مفاخر این باغ، مجسمه منوچهری دامغانی طبیعت سرای بزرگ ایران‌زمین نصب شده است. 

ایرنا

درباره نویسنده