د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

دانشگاه شهید بهشتی در داخل قلعه ایون ساخته شد

بعد از تاسیس دانشگاه ملی ایران در سال ۱۳۳۹ و استقرار دانشکده‌های معماری و اقتصاد، در سال ۱۳۴۱ با واگذاری ۶۰ هزار متر مربع اراضی شمالی اوین، دانشگاه ملی ایران توسعه یافت تا این محله هم از سرانه‌های علمی-آموزشی برخوردار شود. ماجرای ساخت دانشگاه شهید بهشتی در قلعه اوین حکایت خواندنی دارد.

 جایی که امروز به دانشگاه شهید بهشتی معروف است در بقایای قلعه اوین ساخته شد. بگذارید کمی به عقب برگردیم؛ دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۳۸ توسط دکتر «علی شیخ‌الاسلام» تأسیس شد و با وجود اینکه افتتاح رسمی دانشگاه در تاریخ اسفند سال ۱۳۳۹ انجام گرفت، اما پذیرش دانشجو چند ماه زودتر و تقریبا از مهرماه همان سال آغاز شد.

 

این را هم اضافه کنیم که هسته اولیه این دانشگاه با عنوان دانشکده پزشکی دانشگاه ملی ایران و اولین دانشکده خصوصی پزشکی در سال ۱۳۳۸ با پذیرش دانشجو در رشته پزشکی راه‌اندازی شد و تقریبا یک سال بعد، این دانشگاه با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در دانشکده معماری و ۵۴ دانشجو در دانشکده بانکداری و علوم اقتصادی و مالی فعالیتش را شروع کرد.

سید مهدی اعرابی،تهران پژوه، درباره ماجرای ساخت این دانشگاه در دل بقایای به‌یادگارمانده از قلعه اوین تعریف می‌کند: «چون اراضی اوین به صورت مرتعی و نیمه‌کوهستانی بود، در این روستا به‌جز بقعه امامزاده عزیز و گورستان اطراف آن که از مکان‌های مقدس برای اوینی‌ها محسوب می‌شود، هیچ بنای کهن یا قدیمی‌ای وجود ندارد.»

او می‌افزاید: «البته در کتب تاریخی که مربوط به قرن پنجم و هفتم هجری است از قلعه ایون و شخصیت‌های علمی آن زمان نامی به میان آمده است که نشان می‌دهد در مکان فعلی دانشگاه شهید بهشتی روستای کهن و قدیمی اوین استقرار داشته و از آن به عنوان اذون یا ایون یاد می‌کنند که از نام‌های قدیمی قلعه ایون است.»

همشهری آنلاین

درباره نویسنده