پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

خوانش نقادانه «مماس با اثر» در رویداد معماری‌خوانی

مسئول دپارتمان هنر و معماری زنجیره فرهنگی ایوان گفت: امروز (دوشنبه) در رویداد تخصصی معماری‌خوانی کتاب «مماس با اثر»، نقد ۱۱ اثر معماری معاصر ایران مورد خوانش و بررسی قرار می‌گیرد.

فاطمه ابراهیمیان  اظهار کرد: رویداد تخصصی «معماری‌خوانی» در این مرحله به کتاب «مماس با اثر»، نقد ۱۱ اثر معماری معاصر ایران اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: محور این نشست‌ها بیشتر با قالب و موضوع معماری انتخاب می‌شود. این موارد توسط دبیر نشست بخش‌بندی می‌شود و در هر جلسه بررسی و توسط دبیر و حاضران نقد و خوانش می‌شود.

مسئول دپارتمان هنر و معماری زنجیره فرهنگی ایوان خاطرنشان کرد: این خوانش تنها به‌صورت یک روخوانی نیست، بلکه مطالب و محتوای کتاب مورد نظر به‌نوعی تحلیل و نقد می‌شود و حاضرانی که گفتمان و دیدگاهی در رابطه با مطالب دارند، آن را ارائه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سابق بر این رویدادی با عنوان «پیرنگ‌خوانی» را با یک دبیر متفاوت داشتیم و سعی کردیم آن را ادامه بدهیم، چون سرانه مطالعه در ایران و اصفهان بالا نیست و ما در این زنجیره فرهنگی فعال هستیم و تلاش داریم در این زمینه هم گام برداریم.

ابراهیمیان گفت: کتاب مماس با اثر توسط یکی از معماران معاصر به نام «علیرضا تغابنی» نوشته شده است. در این کتاب ۱۱ اثر که در جایزه معماری سال ۱۳۹۵ برگزیده شده است مورد بررسی قرار گرفته است. بناهای اشاره شده در کتاب هم از استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان است.

وی تصریح کرد: در مراحل بعد کتاب دیگری در رابطه با فلسفه یا ابعاد دیگری از هنر معماری را با حضور علاقه‌مندان و معماران، تحلیل خواهیم کرد.

کتاب مماس با اثر، ۱۱ نقد درباره ۱۱ پروژه از آثار ساخته‌شده معماری ایران است که در سال ۱۳۹۵ در جایزه معمار شرکت داده شده‌اند و در بین پروژه‌های برگزیده همان سال بودند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «متن‌هایی که پس از داوری آن سال جایزه معمار، در طی این چند سال، جسته و گریخته به آن‌ها برگشته‌ام تا کامل و روایتمندشان کنم، سعی می‌کنند نحوه‌ای از خواندن آثار معماری معاصرمان را پیشنهاد دهند تا شاید بتوانیم با استفاده از آن‌ها، درباره کارهایمان مکالمه کنیم.»

نام این مجموعه جستارها مماس با اثر است، بر مبنای این مفهوم که نقد نه تماماً برآمده از اثر است و نه هرگز می‌تواند به‌کلی بر آن منطبق شود؛ بلکه نقد در اینجا مثل مکالمه‌ای با اثر است و در عین داشتن شخصیتی مستقل، برای لحظاتی به روی اثر مماس می‌شود.

رویداد نقد و نظر «معماری‌خوانی» امروز _دوشنبه دوازدهم دی‌ماه_ ساعت ۱۸ در نگارخانه صفوی اصفهان برگزار خواهد شد.

ایمنا

درباره نویسنده