د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

خانه تاریخی توکلی در قم به خانه‌ موزه تبدیل می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی قم گفت: خانه توکلی بازمانده از عصر قاجار در قم در صورت تملک توسط شهرداری به خانه‌ موزه تبدیل می‌شود.

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: پیرو سفر استاندار قم به محله تاریخی چهل اختران و طی صورت‌جلسه با موضوع مشکلات محله یاد شده، مقرر شد اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قم با ورثه خانه تاریخی توکلی، مذاکراتی مبنی بر توافق برای تملک این بنای تاریخی توسط شهرداری را در دستور کار قرار دهد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم ادامه داد: با تبدیل این خانه تاریخی به خانه‌ موزه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی با بهره‌بردار پروژه به صورت مشارکتی اقدامات مرمتی و احیاء و حفاظت از بنای تاریخی یاد شده را در دستور کار قرار خواهد داد. 

ارجمندی در ادامه گفت: خانه تاریخی توکلی با مساحت ۵۷۰ مترمربع و با سردر ورودی زیبا و نمای آجرکاری که در خیابان آذر، محله چهل اختران قم واقع شده با شماره ۴۸۵۳ در سال ۱۳۸۰ به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است. 

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با توجه به نوع معماری و استفاده از رواق‌ها و ایوان‌هایی با ستون‌های خاص و گچ‌بری با نقوش واقع‌گرایانه، عمر خانه تاریخی توکلی به اواخر دوره قاجار می‌رسد. 

او در پایان با بیان اینکه رویکرد ما توسعه گردشگری و خدمات فرهنگی است،گفت: خانه‌های تاریخی هویت شهر هستند، باید در جهت افزایش ارتقای زیرساخت‌های گردشگری با بقای این خانه‌ها تلاش کنیم.

درباره نویسنده