پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

خانه‌ای متفاوت در همدان که آسمان را به زمین پیوند زده است

شاید گاهی به نظر برسد که یک قطعه زمین خاص دارای ویژگی‌هایی است که ساخت خانه را در آن با مشکلاتی مواجه می‌کند؛ اما معماری خلاقانه و هوشمندانه همیشه راه‌هایی غافلگیرکننده و زیبا پیش پای سازندگان می‌گذارد. خانۀ «درون و بیرون» در شهر همدان نمونه‌ای از این جنس معماری است.

فرادید| در اغلب بافت‌های شهری ایران، خانه‌ها از حیث نوع قرارگیری ساختمان و حیاط به دو نوع شمالی و جنوبی تقسیم می‌شوند که هر کدام از جهت امکان استفاده از نور ویژگی‌های متفاوتی دارند.

به گزارش فرادید؛ خانه‌های جنوبی این امکان را دارند که از هر دو طرف نور نسبتا مناسبی دریافت کنند اما خانه‌های شمالی، به ویژه اگر مساحت زیادی داشته باشند، فقط از سمت حیاط امکان نورگیری دارند و قسمت‌های عقبی ساختمان نمی‌تواند به آن اندازه از نور خورشید بهره‌مند شود.

10

در شهر همدان، به دلیل آب و هوای نسبتا سردی که دارد، شاید نیاز به امکان استفاده از نور خورشید در تمام فضاهای خانه بیشتر احساس شود. این همان چیزی است که باعث شده بود مالک خانۀ «درون و بیرون» (Inside Out) ابتدا تصمیم به فروش ملک خود و خرید یک ساختمان جنوبی گرفته باشد.

اما اجرای یک پروژۀ هوشمندانۀ معماری، علاوه بر پاسخگویی به نیاز مالک، شکل و شمایلی منحصر به فرد و تماشایی برای این خانه به ارمغان آورد؛ خانه‌ای که حالا نه فقط محلی برای سکونت بلکه یک اثر هنری است.

16

کاری که انجام شد، استفادۀ فکرشده و خلاقانه از شیشه، برای ایجاد فضاهای پر از نور در سراسر محیط این خانۀ ۲۰۰ متری بود. این طرح با وجود اینکه کاملا مدرن به نظر می‌رسد اما بی‌شباهت به شکل سنتی خانه‌های ایرانی دارای حیاط مرکزی نیست؛ خانه‌هایی که دسترسی به نور و آسمان را فراهم می‌کردند، بدون اینکه مسئلۀ اِشراف ساختمان‌های مجاور، احساس امنیت و فضای خصوصی خانه را از بین ببرد.

1

حالا خانۀ رفیعی در فضای «درونی» خودش شامل «بیرون» هم هست (همان چیزی که نام این پروژه را کاملا بامسمّا جلوه می‌دهد)؛ با ایوان‌هایی در درون محیط خانه که ساکنان را در مجاورت فضاهایی نورانی قرار می‌دهند که می‌شود در آن‌ها گیاهان مختلف را پرورش داد؛ به علاوۀ پلکان‌هایی که انگار نه به طبقۀ بالاتر بلکه مستقیما به سمت آسمان می‌روند.

5

20

13

درباره نویسنده