س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

خانه‌ای با خاص‌ترین «داربست» ایران که برندۀ جایزه معماری شد

اگر نگاه معمارانه در طراحی و ساخت یک خانه وجود داشته باشد، حتی بخش‌های ظاهرا فرعی و پیش‌پا افتاده‌ای مثل یک «داربست» نیز می‌توانند به عناصری تعیین‌کننده در بخشیدن روح و شخصیت به بنا تبدیل شوند؛ اتفاقی که در ویلای ونوش افتاده است.

فرادید| ویلای ونوش در حد فاصل شهرهای نوشهر و رویان ساخته شده است. این ویلا به خاطر ویژگی‌های متفاوت و درخشان خود در سال ۱۳۹۶ رتبۀ دوم «جایزۀ معمار» در بخش مسکونی را به دست آورد و در مسابقۀ معماری AZURE در سال ۲۰۱۸ نیز به فینال بخش مسکونی راه پیدا کرد.

به گزارش فرادید؛ یکی از ویژگی‌های جالب این ویلا، پراکندگی فضاهای ساختمانی آن در نقاط مختلف زمین است. این فضاهای جداگانه که البته با راهروهایی به یکدیگر متصل شده‌اند، هر کدام کارکرد خاص خود را دارند: آشپزخانه، نشیمن و خواب. این انفکاک باعث می‌شود که فضاهای خصوصی ویلا در شرایط مختلف آرامش مخصوص خود را داشته باشند و هیچ‌کدام از کارکردها بر روی دیگری تاثیر منفی نگذارد.

Vanoosh_Villa_in_Mazandaran_Iran_Modern_villa_Design__2_

این چینش خاص و انفکاک‌یافتۀ ساختمان‌ها، خود باعث پدید آمدن فضاهای مختلفی به عنوان حیاط شده که هر کدام می‌توانند استفادۀ خاص خود را داشته باشند؛ کف‌پوش چوبی که در بخش قابل توجهی از حیاط بنا اجرا شده نیز با کمرنگ کردن مرز بین حیاط و خانه، آنجا را به فضایی زیباتر، قابل استفاده‌تر و گرم‌تر تبدیل کرده است.

Vanoosh_Villa_in_Mazandaran_Iran_Modern_villa_Design__7_

در بخش‌های مختلف این ویلا تمهیدات معمارانۀ مختلفی به کار رفته که تقریبا در هر گوشه‌ای از آن یک جلوۀ غیرمنتظره و تماشایی پدید آورده‌اند؛ از سقف‌های مورب و حوض‌های برکه‌مانند گرفته تا نورگیرهای متفاوت سقفی و جانمایی‌های مناسب برای گیاهان.

اما گذشته از همۀ این‌ها، نکتۀ منحصر به فردی که شخصیت اصلی این ویلا را به آن بخشیده، داربستی چوبی است که در شکلی نامتقارن، شبیه به یک تور بزرگ، بر روی سراسر بخش‌های ویلا قرار گرفته است.

Vanoosh_Villa_in_Mazandaran_Iran_Modern_villa_Design__15_

این داربست که خصوصا در آب و هوای خاص شمال کشور می‌تواند نگه‌دارندۀ پوششی سبز بر روی کل بنا باشد، طوری طراحی شده که حتی بدون گیاه هم تاثیر بسیار چشمگیری بر روی چشم‌اندازهای مختلف ویلا گذاشته است.

Vanoosh_Villa_in_Mazandaran_Iran_Modern_villa_Design__20_

می‌توان گفت که بعضی از فضاهای ویلا، مثل محیط اطراف استخر، بدون این داربست به فضایی معمولی تبدیل می‌شدند که شبیهشان را در ویلاهای دیگر هم می‌توان دید. اما این داربست موج‌دار، با شبکه‌بندی کردن آسمان و مطابقتی که از لحاظ رنگ و جنس با کف‌پوش حیاط دارد، انگار نگاه ساکنان خانه را بین زمین و آسمان معلق می‌کند و یک بازی خوشایند بصری را برای آنان شکل می‌دهد.

طراحی ویلای ونوش ثابت می‌کند که حتی یک عنصر فرعی مانند داربست گیاه هم می‌تواند در صورت اجرای هنرمندانه و درست، به عنصری هویت‌بخش در کلیت یک بنا تبدیل شود.

Vanoosh_Villa_in_Mazandaran_Iran_Modern_villa_Design__13_

Vanoosh_Villa_in_Mazandaran_Iran_Modern_villa_Design__33_

Vanoosh_Villa_in_Mazandaran_Iran_Modern_villa_Design__24_

Vanoosh_Villa_in_Mazandaran_Iran_Modern_villa_Design__6_

 

درباره نویسنده