چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

حورا، شهری پایدار و مدرن با معماری وعده داده شده ایرانی_اسلامی در پایتخت تاریخ و تمدن

یکی از طرح‌هایی که در دوره‌های قبل مدیریت شهری همدان مطرح شده و ظاهرا مصوبه وزارت کشور را نیز گرفته، ساخت شهر جدیدی به نام حورا در کنار همدان است که زمین آن نیز جزو زمین‌های دولتی بوده و آماده برای این ساخت و ساز است. طرحی که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی مسکوت ماند و مهر سکوتی از سمت مدیران شهری بر آن زده شد

حالا در دولت سیزدهم و استاندار وقت قاسمی فرزاد، زمزمه های این تصویب چندین ساله شروع شده و استاندار همدان خبری خوش از احداث حورا را به مردم همدان نوید داد، شجاعت برای رفتن به سمت ساخت شهر جدید برای پاسخ به تقاضای روز افزون متقاضیان مسکن قابل قدردانی است.

به گفته کارشناسان شهرسازی طرح شهر حورا به حدود سال ۷۵ بازمی‌گردد.

 چرا که پس از شکل‌گیری شهرک بهشتی در اوایل دهه ۷۰، در همدان بحث شهرک‌سازی را نداشتیم.

 شهر حورا قرار بود به عنوان مکانی برای کنترل سرریز جمعیت همدان در نظر گرفته شود اما  سیاست استان به این شکل بوده که این طرح پیگیری نشد و مسکوت ماند.

 البته از سال ۸۹ این بحث دوباره مطرح شد که شهر جدیدی به عنوان پایلوت شهرهای ایرانی اسلامی داشته باشیم یعنی شهری که سبک معماری‌اش به سبک شهرسازی قدیم ایران باشد.

مصوبه این طرح در سال ۹۰ ابلاغ شد و پس از انجام طرح جامع آن، طرح تفضیلی این طرح در حال انجام بود اما متأسفانه گاهی اوقات با ورود یا حضور برخی افراد، سیاست‌های شهری تغییر می‌کند! درباره شهر حورا هم سیاست برخی مدیران استانی این بود که این طرح انجام نشود و ظرفیت شهر را در خود شهر همدان داشته باشیم تا بتوانیم همدان را به کلان‌شهر تبدیل کنیم.

البته گذشت زمان مشخص کرد که همدان سرریز جمعیتی دارد و نیازمند شهری خوابگاهی است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه مساحت کلی اراضی این شهر جدید، ۱۲۰۰ هکتار است که ۹۰۰ هکتار از آن منابع ملی بوده که در حال تعیین تکلیف است، افزود: رویکرد ما در شهر جدید، پیشرفت، توسعه و عمران شهری با پیاده کردن سبک و معماری ایرانی- اسلامی است

وی با اعلام اینکه شهر جدید با افق ۵۰ و ۱۰۰ سال آینده، طراحی و اجرا خواهد شد تا مشکلاتی را که اکنون شهر همدان با آن درگیر است، نداشته باشد، یادآور شد: شهر جدید، به گونه‌ای طراحی شده که اقشار مختلف بتوانند در آن به راحتی زندگی کنند

استاندار همدان بیان کرد: با توجه برنامه دولت سیزدهم و اهتمام آن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، باید بتوانیم ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل بدهیم و تا کنون در ۳۰ شهر استان مشکلی در زمینه تأمین زمین نداریم

وی با بیان اینکه شهر جدید برای جمعیت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر انجام و اجرا خواهد شد، اظهار کرد: در راستای پیش‌بینی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید، قطعات ۲۰۰ متری به متقاضیان واگذار خواهد شد تا با تسهیلات درنظر گرفته شده بتوانند آن را بسازند.

حالا باید دید مطرح شدن شهر حورا فقط برای تکمیل پازل یک گزارش عملکرد است یا اینکه عملی خواهد شد و کمبود فضای سبزف اماکن ورزشی، مستاجران بدون خانه را حل خواهد کرد و پایتخت تاریخ و تمدن یک پایلوت با سبک معماری گذشته در کنار خود خواهد داشت؟

صبح الوند

درباره نویسنده