ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

«حق به شهر» متکی بر کارآمدی، برابری، مشارکت و پاسخگویی است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مفهوم «حق به شهر» دارای چهار موضوع شامل کارآمدی، برابری، مشارکت و پاسخگویی بوده و تحقق عملیاتی مفهوم حق به شهر متکی به این موضوعات است.

وحید مهدویان ظهار کرد: «شهروندی» مفهومی با گستردگی سیار بالا است و به ابعاد مختلفی مشتمل بر مشارکت سیاسی، توانایی برای مطالبه حقوق و مزایایی همچون حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی خاص، هویت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد.

وی افزود: مفهوم «حق به شهر» سرنخ فلسفی مهمی از عصر روشنگری دارد که مباحث به‌وجود آمده از این ایده یا حقوق طبیعی در اسناد اداری بسیاری از دموکراسی‌های جهان به‌کار گرفته شده و در نفوذ سیاسی معاصر ادامه پیدا کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مفهوم حق به شهر دارای چهار موضوع شامل کارآمدی، برابری، مشارکت و پاسخگویی بوده، در واقع تحقق عملیاتی مفهوم حق به شهر متکی به این موضوعات است.

مهدویان گفت: با وجود اینکه حق به شهر به‌عنوان حق برای تمام ساکنان درک شده است، اما چالش اصلی این است که چگونه این موضوع، جنبه اجرایی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: فضاهای عمومی شهری بستر ارتباطات و تعاملات اجتماعی شهروندان است؛ حضور مثبت افراد در فضاهای باز شهری سطح تعاملات اجتماعی و حس تعاون و شهروندی را ارتقا می‌دهد؛ بدیهی است لذت از حضور در فضاهای شهری و برقراری روابط اجتماعی حق تمام ساکنان شهر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: روابط متقابل اجتماعی از آن سو لازم است که احساس تعلق را در افراد ایجاد می‌کند، بنابراین فضاهایی که این ارتباطات را فراهم می‌کند، فضاهای مطلوبی محسوب نمی‌شود.

حق استفاده از شهر در بعد عمومی، سبب شکل‌گیری احساس تعلق می‌شود

مهدویان گفت: نظریه انتقادی شهر دربردارنده نقد ایدئولوژیک شامل ایدولوژی‌های علمی-اجتماعی و نقد قدرت، نابرابری، بی‌عدالتی و فرصت‌جویی درون و میان شهرها است.

وی افزود: با توجه به اینکه حق به شهر فراتر از تقسیم عادلانه شهر موجود است، از باز توزیع منابع موجود فراتر رفته است و حق تحقق ارزش‌های دیگر را که به زندگی انسان ارزش زندگی می‌بخشد، مطالبه می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: حق استفاده از شهر در بعد عمومی، سبب شکل‌گیری احساس تعلق می‌شود؛ حس تعلق شامل معناها و دلبستگی‌هایی است که مکان‌ها برای فرد ایجاد می‌کند.

مهدویان گفت: حق استفاده از شهر در بعد عمومی سبب شکل‌گیری احساس تعلق می‌شود؛ حس تعلق شامل معناها و دلبستگی‌هایی است که مکان‌ها برای فرد ایجاد می‌کند؛ تعلق یافتن به شهر با حرکت در شهر، حضور آن، احساس آرامش و مشارکت در ایجاد فضاهای مناسب برای خود ممکن می‌شود.

وی اضافه کرد: حق مشخص به معنای پذیرش تعلق شهر به تمام ساکنان آن است که باید شهر را خود بسازند و با این کار، توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را نیز ارتقا بخشند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: کارآمدی از قبیل کارایی در مدیریت مالی، ارائه خدمات و پاسخگویی به نگرانی‌های شهروندان، برابری، مشتمل بر دسترسی بدون تبعیض به نیازهای اساسی زندگی شهری و سیاست‌های طرفدار فقرا برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر، مشارکت برای مثال، از راه دموکراسی‌های قدرتمند مبتنی بر نمایندگی محلی، انتخابات شهری آزاد و عادلانه و فرایندهای تصمیم‌گیری مشارکتی و پاسخگویی مواردی از قبیل شفافیت در امورات اجرایی دولت محلی، پاسخگویی به دولت مرکزی و شهروندان و ارتقای یکپارچگی و انسجام اجتماعی را شامل می‌شود.

ایمنا

درباره نویسنده