ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

حفظ میراث معماری مراکش با مرمت مساجد تاریخی در این کشور

به نقل از «اللواء»، مراکش دارای سابقه غنی از معماری تاریخی است و این امر به ویژه در مساجد بیشتر دیده می شود و به همین جهت وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش برای حفظ معماری تاریخی اقدام به بازسازی مساجد و ساختمان های تاریخی دینی کرده اند.

بر همین اساس، وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش فهرست مساجد تاریخی، تمامی اماکن تعیین شده برای برپایی مناسک مذهبی و اموال منقول آنها را که دارای ویژگی تاریخی یا دارای ارزش معنوی، فرهنگی، زیبایی شناختی یا عملکردی هستند تا طبقه بندی کرده اند.

احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش اخیرا نیز در پارلمان این کشور گفت: ۹۷۶ مسجد تاریخی در شهرهای مختلف مراکش قرار دارد و عملیات مرمت و بازسازی ۹۱ مسجد قدیمی در بیست سال گذشته با هزینه کلی معادل ۶۵۳ میلیون درهم (حدود ۶۵ میلیون دلار) انجام گرفته و ۱۷ مسجد در حال حاضر با هزینه مالی ۳۱ میلیون درهم در حال انجام است و ۲۹ مسجد دیگر در دست مطالعه است.

وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش همچنین تاکید کرد که این وزارتخانه برای اولین بار در حال کار بر روی آموزش علمی صنعتگران به منظور آموزش فنون مرمت و بازسازی است، پیش از این وزارتخانه با همکاری پیمانکاران برای مرمت تلاش کرده بود.

شبستان

درباره نویسنده