د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

حصارکشی، آسیب‌های مجموعه تئاتر شهر را حل می‌کند؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت که هنرمندان در کاهش آسیب‌های اجتماعی در محدوده تئاتر شهر نقش فعال‌تری داشته باشند. ‌

مهدی عباسی درخصوص زمزمه‌های احیای حصارهای اطراف مجموعه تئاتر شهر به بهانه آسیب‌های اجتماعی که پیرامون این منطقه وجود دارد و تناسبی با این مکان فرهنگی هنری ندارد، گفت :‌ «حل مسائل آسیب‌های اجتماعی در آن پارک مداخلات دستگاه‌های مسئول را می‌خواهد که هر کدام باید پای کار بیایند و نقش خود را ایفا کنند، تا بخشی از آن عارضه‌ها کاهش پیدا کند.»

وی ادامه داد : «توقع از جریان هنری کشور این است که بتوانند مداخله موثری داشته باشند و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی در آن مکان شوند.»

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: «طرح پیشنهادی را باید بررسی و کامل‌تر رسیدگی کنیم و پاسخ برای آن آماده کنیم. به نظر من جریان هنری کشور باید در زدودن آسیب‌های اجتماعی نقش فعال داشته باشد و بردن این بنا در گوشه‌ای و حریم ایجاد کردن از نظر من کمکی به کاهش این مسائل نمی‌کند.»

عباسی تاکید کرد:‌ «باید از دستگاه‌ها مسئول و شهرداری بخواهیم وظایف خود را انجام دهند و جریان هنری هم در منطقه خود در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش فعال داشته باشند.»

مدتی است که مدیران و برخی هنرمندان تئاتر، موضوع احیا حصارهای قدیمی مجموعه تئاتر شهر را دنبال می‌کنند دلیل طرح این درخواست از هنرمندان آسیب‌های اجتماعی اطراف این مجموعه است. این هفته دو عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به مجموعه تئاتر شهر رفته و مدیران این مجموعه نیز اسلایدها و نمونه‌های تصویری با موضوع معضلات و بزهکاری‌ فضای پیرامونی مجموعه تئاتر شهر اعم از خرید و فروش و استعمال مواد مخدر و قمه‌کشی و … را پخش کرده‌اند. قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی هم درخصوص ضرورت تعیین حریم اطراف این مجموعه با توجه به اهمیت این موضوع به منظور حفظ سلامت و آرامش افرادی که در این مجموعه تردد دارند و همچنین حرمت و جایگاه این ساختمان که به ثبت ملی نیز رسیده است، توضیحاتی داده است. او هدف اصلی را امنیت مخاطبان تئاتر در این فضا عنوان کرده است.

علی‌رضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم گفته است که کل شهر دچار این وضعیت نامناسب و معضلاتی از این دست است و دیدن این صحنه‌ها برای من به واسطه رفت و آمدم از گذشته‌ها به این مجموعه بسیار غم‌انگیز است. به اعتقاد من حصارکشی تا حدی می‌تواند از معضلات موجود جلوگیری کند با این حال ما در شورای شهر و شهرداری تهران به آخرین دستاوردها در این زمینه نیاز داریم و درصورتی‌که به این نتیجه برسیم که باید حریمی برای اطراف مجموعه تئاترشهر تعیین شود باید برای آن طراحی مناسب و در خور داشته باشیم و درصورتی‌که طراحی درست باشد نیاز است تا دستگاه‌های مختلف اعم از انتظامی و امنیتی را نیز برای این موضوع بسیج کنیم.

سید احمد علوی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم به یکی از خبرگزاری‌ها گفته است: «مقرر شد تا شهرداری منطقه ۱۱ به همراه سازمان زیباسازی مسئول بررسی احداث حصار اطراف تئاتر شهر شوند و همه جوانب امر را بررسی کنند. پیشنهاد ما این بود که حصار به شکلی طراحی شود که به هویت بصری تئاترشهر لطمه وارد نکند، در کنار هویت بصری موضوع استفاده کنندگان از پارک دانشجو نیز مطرح است که این حصار نباید مزاحمتی برای شهروندان جهت استفاده از پارک ایجاد کند. موضوع آسیب‌های اجتماعی تبدیل به یک دغدغه برای آنان شده بود و امیدواریم احداث حصار بتواند از مشکلات موجود در اطراف تئاتر شهر بکاهد.»

پانا

درباره نویسنده