ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

حریم قانونی بنای تاریخی برج طغرل ۹ و نیم متر است

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری به حریم قانونی ساخت و ساز اطراف برج طغرل اشاره کرد و گفت: طبق نقشه مصوب برای ساخت و ساز در حریم درجه یک این بنای ملی، مصوب شده که حداکثرارتفاع ۹ و نیم متر است.

به گفته وی عرصه این بنا نیز هیچ مجوز ساخت و سازی نخواهد گرفت.

رحیم زاده با بیان اینکه آثار تاریخی این شهرستان دارای حریم قانونی است و افزود که هرگونه تعرض به این بنا توجیه پذیر نبوده بلکه با معارضان به آثار ملی برخورد قانونی می شود.

 شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی این شهرستان است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل، قلعه دیر و وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد) وامامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی، شیخ کلیتی و… و. که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

منبع:ایرنا

درباره نویسنده