س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

جلوه‌گری معماری اسلامی در تنها باغ ایرانی کاشمر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر از امامزاده سید حمزه(ع) که به باغمزار شهرت دارد به عنوان یکی از مکان‌های منحصر به‌فردی نام برد که در کنار معماری اسلامی تنها باغ ایرانی این منطقه قرار دارد.

رضا یوسفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر با بیان اینکه آستان مقدس امامزاده سیدحمزه(ع) و باغ ایرانی اطراف آن یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید مسافران نوروزی است،

اظهار کرد: گردشگری زیارت یکی از شاخصه‌های مهم گردشگری در کاشمر است.

وی ادامه داد: وجود بقاع متبرکه امامزادگان نه تنها موجب آبادانی و توسعه این شهرستان شده است، بلکه یکی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهرستان کاشمر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر بیان کرد: امامزاده سیدحمزه(ع) یکی از این اماکن مذهبی است که در بین مردم به باغ مزار شهرت دارد. چون در گذشته کنار این مزار باغ‌های بسیار زیبایی بوده، به همین خاطر به باغ مزار معرف است، این مکان یکی از بهترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای مسافران نوروزی است.

وی با اشاره به اینکه در کنار بقعه سیدحمزه فضای باغ ایرانی بسیار فاخری را داریم، از این باغ به‌عنوان بهترین اثر فرهنگی، مذهبی و تاریخی نام برد و تصریح کرد: در این باغ ایرانی سرو ۸۰۰ ساله قرار دارد که زیبایی خاصی به این باغ داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر بیان کرد: اگر در این مکان راهنمایان خوبی مستقر شوند و بتوانند اطلاعات این باغ و سرو را به مسافران و گردشگران بدهند، از همین مکان می‌شود به نفع شهرستان استفاده بسیار خوبی برد.

یوسفی افزود: طراحی بسیاری خوبی در این باغ صورت گرفته است، به‌طوری که درخت سرو را در یک مکان خاصی می‌بینیم، این باغ در گذشته دو درب داشته که یکی به سمت درخت سرو و درب دیگر به سمت بقعه امامزاده باز می‌شده است. این مکان میراث مذهبی و عنصر زیارت و هم باغ ایرانی و میراث طبیعی را در خود دارد، به نوعی باغمزار یکی از بهترین مجموعه‌های گردشگری فرهنگی و زیارت در شهرستان کاشمر به‌شمار می‌آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر بیان کرد: طبق اسناد و مدارک بقعه و فضای اولیه باغمزار به دوره صفویه بازمی‌گردد، اما خود بنا مربوط به دوره قاجار است، براساس آخرین آمار نوروزی حدود ۷۲ هزار نفر از این بقعه بازدید داشته‌اند.

وی تصریح کرد: شخصی که وارد این فضا می‌شود، ابتدا با یک سیمای باغ ایرانی روبرو می‌شود و بعد از طی مسیر به زیارت هم می‌پردازد. می‌طلبد در این فضا برای مراجعه‌کنندگان برنامه‌هایی مانند موزه وقف و بازارچه‌های صنایع‌دستی و سوغات پیش‌بینی شود.

یوسفی با اشاره به اینکه کاشی‌کاری‌های امامزاده که از نوع هفت رنگ هستند، یادآور شد: می‌طلبد مدیریت شهری میدان کنار این امامزاده را به نام باغمزار تغییر نام دهد. 

ایکنا

درباره نویسنده