د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

جفت خانه، عنصری گمنام در معماری سنتی دزفول

کارشناس تاریخ و مسائل فرهنگی توضیحاتی درخصوص جفت خانه یا لانه کبوتر که در خانه‌های قدیمی و سنتی دزفول مشاهده می‌شود، ارائه داد.

عبدالامیر مقدم نیا تعبیه جفت خانه در خانه‌های قدیمی و سنتی و البته فضا‌های عمومی و شهری دزفول را از جمله عناصر مهم و زیبا در معماری سنتی این شهرستان عنوان کرد و گفت: این عنصر علیرغم اهمیتی که دارد، اما توجهی به اهمیت و علت وجود آن در خانه ها نمی دهیم، این در حالی است که جفت خانه یا لانه کبوتر به درخواست صاحبخانه و یا بدون آنکه در این زمینه نظری دهد، احداث می‌شد.

وی با بیان اینکه جفت خانه‌ها در اشکال مختلف مربع-مستطیل، دایره‌ای و چهارگل ساخته می‌شوند، افزود: در این اشکال که به آن لانه کبوتر هم می‌گویند، معمولا یک جفت از این نوع پرنده زندگی و بر اساس نیروی غریزی نظافت آن را حفظ می‌کنند، البته نوع چهارگل آن ظرفیت سکونت تعدادی زیادی کبوتر دارد.

مقدم نیا اظهار داشت: علاوه بر اینکه به نگهداری کبوتر در منزل در احادیث و روایات سفارش شده است، وجود این پرنده سبب لطافت روح و روان شده و زیبایی کم نظیری به محیط زندگی می‌بخشد، بطوریکه افرادی که دچار بیماری‌های روانی هستند، دیدن چنین مناظری سبب بهبود وضعیت آن‌ها می‌شود.

این کارشناس تاریخ و میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در خانه‌های ۲ تا ۴ هزار متری قدیمی و سنتی در منطقه “صحرا به در شرقی” که شغل عمده آن‌ها کشت شلتوک است، جفت خانه به وفور مشاهده می‌شود، بیان کرد: البته به عقیده و گفته برخی معماران؛ هدف از تعبیه این لانه ها، کاهش بار بر روی ستون‌ها است.

صداوسیما

درباره نویسنده