ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

جدال بر سر تراکم‌فروشی در پایتخت

عباسی: کمیسیون ماده پنج ۱.۶ میلیون متر مربع تراکم واگذار کرده است/ زاکانی: در این دوره حتی یک میلیمتر تراکم نفروخته‌ایم

در جلسه علنی دیروز شورای شهر و در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط شهردار پایتخت به این شورا، مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره ارقام مربوط به درآمدهای قابل تحقق شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه شهرسازی با یکدیگر دچار اختلاف شدند.

در جلسه علنی دیروز شورای شهر و در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط شهردار پایتخت به این شورا، مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره ارقام مربوط به درآمدهای قابل تحقق شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه شهرسازی با یکدیگر دچار اختلاف شدند.

مهدی عباسی بعد از قرائت جزییات لایحه بودجه توسط علیرضا زاکانی، بر لزوم افزایش درآمدهای شهرداری به ویژه در حوزه شهرسازی تاکید کرد و مدعی شد که شهرداری می‌توانست در سال جاری حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق عوارض شهرسازی مناطق مختلف، ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق جرایم کمیسیون ماده صد و ۹۰ هزار میلیارد تومان از سایر منابع درآمد داشته باشد، اما رقم کل بودجه ۱۴۰۱، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بود و رقم کل بودجه سال آینده نیز ۷۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران اما در پاسخ به این نقد رییس کمیسیون شهرسازی شورا، تاکید کرد: ارقامی که آقای عباسی ذکر می‌کند، نوعی آرزو است، نه یک برنامه عملیاتی، این در حالی است که بودجه شهرداری به صورت عملیاتی، براساس واقعیات موجود شهر و برمبنای منابع قابل دسترس تدوین شده است.

در ادامه، عباسی در پاسخ به این انتقاد زاکانی گفت: من به عنوان یک کارشناس حوزه شهرسازی و یک عضو شورا، براساس مستندات کارشناسی صحبت می‌کنم و اینجا آرزوهای خودم را مطرح نمی‌کنم. ارقامی هم که درباره منابع قابل استحصال شهرداری در حوزه شهرسازی گفتم، به استناد گزارش شهرداری منطقه ۲۲ و معاونت شهرسازی شهرداری تهران است و درباره سایر منابع درآمدی نیز مستندات کارشناسی خودم و گزارشات سایر همکاران شما را دارم.

زاکانی اما در پاسخ گفت: شما سه رقم ۳۰ هزار، ۵۰ هزار و ۹۰ هزار میلیارد تومان را ذکر کردید که مجموع آن می‌شود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی که این یک آرزو است، چه بنده گفته باشم، چه معاون شهرسازی ما گفته باشد، چه کمیسیون ماده صد، چه مجموعه خود شما. ما نمی‌توانیم بودجه را برمبنای آرزوها تدوین کنیم، بلکه باید روی واقعیت‌ها تکیه کنیم، شما هم به عنوان یک کارشناس نباید این آرزوها را تکرار کنید.

وی افزود: ما باید توجه کنیم که دیگران از صحبت‌های ما چه برداشتی خواهند کرد و بعد حرف خودمان را بزنیم. این صحبتی که شما می‌کنید، کل شورا و شهرداری را زیر سوال می‌برد، چون مردم فکر می‌کنند در حالی که شهرداری می‌توانست امسال ۱۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کند، اما این کار را انجام نداده است؛ در حالی که اساسا این حرف صحیح نیست. 

زاکانی به دنبال ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع

سپس، عباسی به جلسه سال گذشته کمیسیون تلفیق بودجه شورای شهر تهران برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اشاره کرد و گفت: آقای زاکانی شما خودتان در کمیسیون تلفیق به دنبال ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع بودید، یعنی اول خود شما به دنبال آرزو بودید، نه ما. در جلسه کمیسیون تلفیق یک ساعت وقت همه ما را گرفتید که ما را به رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان قانع کنید، البته شورا با این رقم موافقت نکرد، ولی خود من معتقد بودم که به راحتی رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق بود. این تحلیل کارشناسی من است، نه یک آرزو.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: امسال در کمیسیون ماده پنج فقط یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع تراکم واگذار شده است، من نمی‌خواستم وارد جزییات شوم، ولی چون شما من را خطاب قرار دادید، مجبورم مواردی را خدمت شما عرض کنم.  شهردار تهران اما در این لحظه در پاسخ به عباسی گفت: شما وارد هر جزییاتی درباره شهرداری می‌خواهید، بشوید و من هیچ مشکلی ندارم، چون تمام اعداد و ارقام را حفظ هستم، زیرا من و همکارانم روی کار سوار هستیم. حرفی که شما می‌زنید، حرف بدی است و اساسا وقتی یک نفر بی‌اطلاع حرف بزند، کار نادرستی است. 

قیود دولت روحانی درباره تراکم تفصیلی اجرا نشد 

زاکانی در ادامه برای دفاع از خود به مواردی از تراکم فروشی در سال‌های گذشته برای کسب درآمد برای شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: سال ۹۱ وقتی مساله تراکم تفصیلی (تراکم ساختمانی مجاز در طرح تفصیلی شهر تهران) مطرح شد، شهرداری تهران مجوزهایی را داد که حتما خود شما (عباسی) در آن دوره در شهرداری بودید و از این مجوزها استفاده کردید. بعد از آن هم در دولت آقای روحانی ۱۷ قید به مصوبه تراکم تفصیلی اضافه شد که آقای قالیباف حتی یکی از این قیدها را در دوره شهرداری خود اجرا نکرد.

شهردار تهران ادامه داد: حتی آقایان نجفی و افشانی هم هیچ کدام از این قیود را اجرا نکردند و وقتی هم که خود آقای حناچی (که مدتی در وزارت راه و شهرسازی بود) شهردار تهران شد، متوجه شد که این ۱۷ قید نادرست است و اینها را اجرا نکرد. ادبیات افراد دوره قبل این بود که باید شهر را گران اداره کنیم که مردم تهران از این شهر فرار کنند. ادبیات آقای روحانی و وزیر راه و شهرسازی ایشان همین بود و در شهرداری نیز همین ادبیات حاکم بود.

وی توضیح داد: تا قبل از نیمه اول سال ۹۸ که قرار شد تراکم تفصیلی را به صورت سیستماتیک بارگذاری کنند، شورای عالی شهرسازی و معماری تا دو طبقه اضافه در مناطق شهر تهران مجوز می‌داد. بعد از آنکه این کار شکل سیستمی به خود گرفت، دیدند که دیگر نمی‌توانند چنین مجوزهایی بدهند، از آن زمان به بعد بود که حجم مراجعات به کمیسیون ماده پنج زیاد شد، چون اساسا در دوره قبل تصمیم ناردستی درباره قیود تراکم تفصیلی گرفته بودند.

شهردار تهران ادامه داد: کمیسیون ماده پنج در دوره فعلی منطبق بر ضوابط و مقررات کار خود را دنبال می‌کند و کار این کمیسیون کاملا قابل دفاع است، البته این کمیسیون پرکار است و اینکه شما رقم بالایی را درباره فعالیت این کمیسیون در دوره جدید ذکر می‌کنید، این شائبه پیش می‌آید که شاید شما با فعالیت زیاد این کمیسیون مخالفید. مجوزهایی که اکنون کمیسیون ماده پنج می‌دهد به معنای تراکم فروشی نیست، این در حالی است که قبلا شهرداری حتی تراکم سیال می‌فروخت، ولی ما در این دوره حتی یک میلیمتر تراکم نفروختیم. وی تصریح کرد: کمیسیون ماده پنج مستقیما زیرنظر شهرداری نیست، ولی وقتی موضوع درباره آن در صحن شورا مطرح می‌شود، لازم است از کار این کمیسیون دفاع کنیم. 

 

 

درباره نویسنده