د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

جایزه جهانی معماری به ساختمان دوستدار محیط دانمارکی رسید

CopenHill دانمارک عنوان ساختمان سال جهان را در جشنواره جهانی معماری به دست آورد؛ این مجموعه تبدیل زباله به انرژی، اهداف محیط زیستی را به طور جدی دنبال می‌کند.

CopenHill یک کارخانه تبدیل پسماند به انرژی است که قبلاً بخشی از زیرساخت یک منطقه صنعتی بوده و در راستای هدف کپنهاگ برای تبدیل شدن به اولین شهر بدون کربن جهان تا سال ۲۰۲۵ به مقصد جدیدی تبدیل شد.

این کارخانه ۴۱ هزار متر مربعی با کاربری مختلف شامل میزبانی از مرکز تفریحی روی پشت بام، باشگاه بدنسازی، پیست اسکی ۹ هزار متر مربعی، دیوار سنگ نوردی ۸۵ متری (بلندترین دیوار مصنوعی در جهان)، یک مسیر پیاده‌روی و دو مشجر به طول ۴۹۰ متر در یک زمین سرسبز و کوهستانی و همچنین مرکز آموزش حفظ محیط زیست است. در داخل این مجتمع، تأسیسات زباله سوز جدید، آخرین فن‌آوری‌ها در تصفیه زباله و تولید انرژی را به کار می‌برد.

جایزه جهانی معماری به ساختمان دوستدار محیط دانمارکی رسید

بام سبز ۱۰ هزار متر مربعی کپن هیل با داشتن ریز اقلیم‌های متنوع گرما و ذرات هوا را جذب و رواناب ناشی از طوفان را کاهش می‌دهد.

کوره‌های گردان زباله و توربین‌ها سالانه ۴۴۰ هزار تن زباله را به انرژی پاک کافی برای رساندن برق و گرمایش به منطقه‌ای با ۱۵۰ هزار خانه تبدیل می‌کنند.

این مجتمع با این هدف ساخته شده است که به مردم نشان دهد به صفر رساندن تغییرات اقلیمی نه تنها باعث تولید انرژی پایدار می‌شود، بلکه بهبود شرایط زندگی در شهرها را به دنبال دارد.

جایزه جهانی معماری به ساختمان دوستدار محیط دانمارکی رسید

کشور دانمارک عزم بسیاری جدی در رسیدن به اهداف حمایتی از محیط زیست دارد به طوری‌که بسیاری از طرح‌های دوستدار محیط زیست در این کشور اجرا می‌شود؛ افزایش مسیرهای دوچرخه، سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های سبز شهرداری، ساخت پارک بازیافتی، احداث نیروگاه‌های بادی، حذف مواد شیمیایی از منسوجات، استقرار سیستم‌های فتوولتائیک در شهر، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به سوخت و کود از جمله اقداماتی است که این کشور در راستای رسیدن به اهداف کربن صفر انجام داده است.

ایمنا

 

درباره نویسنده