پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

جایزه امسال سازه‌های معماری در جهان ، از آن کدام ساختمان‌ها شد؟

جایزه سالانه Architecture MasterPrize) AMP) فرصتی عالی برای بررسی طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها از سراسر جهان ارائه می‌دهد.

از پروژه‌های چشم‌انداز گرفته تا برج‌ها و خانه‌های گران‌قیمت، برجستگی‌های سال ۲۰۲۲ شامل یک دفتر کار به شکل تپه‌های ماسه‌ای کارآمد، موزه‌ای که بالای آن سقف موج‌دار غیرمعمول قرار دارد و یک نیروگاه سابق که به دفتر مرکزی شرکت تبدیل شده است، بود.

اکنون در هفتمین سال خود، AMP توسط سازمان دهندگان جوایز، گروه فرمانی برای کمک به ترویج قدردانی و قرار گرفتن در معرض چشمگیرترین طراحی معماری جهان ایجاد شد.

در بیانیه مطبوعاتی AMP توضیح داده شد که برندگان جوایز از طریق یک فرآیند رای گیری چند مرحله‌ای که توسط هیئت داوران متشکل از معماران، دانشگاهیان و کارشناسان مشهور انجام شد، انتخاب شدند.

علاوه بر طراحی‌های بصری خیره کننده آن ها، هیئت داوران تحت تاثیر این قرار گرفتند که چگونه آثار برنده جایزه، تعادل شگفت انگیزی از فرم و عملکرد را نشان می‌دهند.

توانایی‌های نشان داده شده از طریق آثار امسال مطمئناً الهام بخش نسل بعدی معماران خواهند بود و آثار آن‌ها بازتاب خواهد داشت؛ زیرا نشان دهنده تمرکز روزافزون بر پایداری است.

در ادامه به چند نمونه‌ی انتخابی اشاره کرده‌ایم.

یکی از پروژه‌های برجسته، ستاد Beeah طراحی شده توسط Zaha Hadid است. برنده بخش معماری تجاری، ساختمان اداری براق کلاسیک حدید با منحنی‌های جسورانه و فرم پیچیده اش است و از تپه‌های شنی اطراف در منطقه‌ای بیابانی در عربستان سعودی الهام گرفته شده است.

این ساختمان دارای ویژگی‌های پایدار قابل توجهی است. علاوه بر تمرکز بر تهویه طبیعی و نور، تا حدی با استفاده از مواد بازیافتی ساخته شده است.

خنک کننده کارآمد انرژی به تنظیم دمای داخلی کمک می‌کند و یک سیستم تصفیه در محل فاضلاب را فیلتر می‌کند؛ در حالی که تمام نیروی مورد نیاز از یک مزرعه خورشیدی بزرگ در نزدیکی محل تامین می‌شود.

خانه موسیقی مجارستان، توسط معماران سو فوجیموتو، برنده جایزه طراحی معماری سال شد.

این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که جای خود را در میان منطقه جنگلی پارک شهر بوداپست، با خط سقف آن به دقت زیر ارتفاع درختان اطراف قرار داده است.

سقفی که شبیه یک پنکیک سوراخ بزرگ است، تا حدی از امواج صوتی الهام گرفته شده است و تقریباً ۱۰۰ سوراخ در اندازه‌های مختلف دارد. برخی از سوراخ‌ها دارای درختانی هستند که از میان آن‌ها رشد می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر برای افزایش نور طبیعی در داخل موزه موسیقی استفاده می‌شوند.

دکوراسیون داخلی مناظر اطراف را با سقف کاذب پیچیده تزئین شده با هزاران برگ درخت تکرار می‌کند.

باشگاه خبرتگاران جوان

درباره نویسنده