ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

ثبت جهانی «سرای افضل» تاثیر فراوانی در توسعه گردشگری شوشتر دارد

خوزستان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شوشتر گفت: ثبت «سرای افضل» در فهرست میراث جهانی قطعا تاثیر فراوانی در توسعه گردشگری شوشتر خواهد داشت.

داوود نجارآسیابان با بیان این‌که از مزایای مهم ثبت «سرای افضل» در فهرست میراث جهانی آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی به جامعه جهانی در مورد این بنای تاریخی است اظهار کرد: این موضوع موجب افزایش فعالیت گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصاد محلی و عامه مردم می‌شود. بنابراین یکی از اثرات مهم ثبت جهانی «سرای افضل» افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی در شهرستان شوشتر است.

او با عنوان این‌ مطلب که آنچه در صنعت گردشگری مطرح است و می‌تواند برای شهر، استان و حتی کشور مفید باشد بحث جذب گردشگران بیشتر از خارج کشور است خاطرنشان کرد: ثبت «سرای افضل» در فهرست آثار جهانی اقدامی موثر در جهت افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با بیان این‌که ثبت جهانی «سرای افضل» می‌تواند به فروش صنایع‌ دستی منطقه بیش‌تر کمک کند تاکید کرد: می‌توان از ثبت این سرا در فهرست میراث جهانی به عنوان فرصتی برای معرفی صنایع ‌دستی شوشتر استفاده کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شوشتر بیان کرد: میراث جهانی نشانی قدرتمند و قابل عرضه در سطح بین‌المللی است و به همین دلیل آثار ثبت شده مانند آهن‌ربا نظر و تمایل بازدید گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

او اضافه کرد: همچنین بناهایی که در فهرست میراث جهانی به ثبت می‌رسند از برنامه‌ها، اقدامات حفاظتی و شیوه‌های نظارتی فراملی بهره‌مند می‌شوند.

نجارآسیابان با اشاره به این‌که هم‌اکنون بهره‌بردار بخش خصوصی در «سرای افضل» فعالیت می‌کند افزود: این سرا محل دایمی نمایشگاه‌ و فروش صنایع ‌دستی شوشتر است و افزون بر ارایه و عرضه صنایع ‌دستی منطقه بالغ بر ۱۰۰ صنعتگر در کارگاه‌های آموزشی این سرا فعالیت می‌کنند.

وی یادآوری کرد: قدمت «سرای افضل» به دوران حکومت قاجار در ایران بازمی‌گردد. کاروانسرای افضل مجموعه‌ای بزرگ است که شامل ساباط، مسجد، خانه‌های تاریخی، حمام و..‌. است و یکی از بناهای این مجموعه بزرگ است‌. بنای پرشکوه و معماری بی‌نظیر این سرا از دیرباز تاکنون توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

ایسنا

درباره نویسنده