پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

تکیه باغات بروجرد ظرفیتی بی نظیر برای توسعه گردشگری است

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: تکیه باغات این شهرستان با ساخت طبیعی و معماری خاص ظرفیتی بی نظیر و قابل توجه برای توسعه گردشگری است.

کامران حسینی اظهار داشت: هشت تکیه باغ تاریخی در بروجرد وجود دارد که بیشتر این خانه باغ های تاریخی در قسمت های شمالی و غربی شهر قرار دارند.

وی با بیان اینکه در گذشته بیش از ۵۰ عمارت درون باغی در بروجرد وجود داشته است، بیان کرد: با گسترش شهرها در مواردی یا باغ یا بنا از بین رفته و اکنون هشت عمارت باقی مانده است.

حسینی افزود: در بروجرد به عمارت های درون باغی، تکیه باغ گفته می شود که علت این نام گذاری تک بنا بودن آنها است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: یکی از تفاوت های خانه باغ های بروجرد در مقایسه با موارد مشابه در سایر جاهای کشور، خودشکل گیرنده بودن و به عبارتی طبیعی شکل گرفتن این عمارت های باغی است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت خوبی که تکیه باغ های بروجرد در توسعه گردشگری بروجرد دارند، در سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی و جهانی باغات بروجرد مورد توجه بود .

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: تکیه باغ‌ که ساخت آنها به دوره قبل از قاجاریه، قاجار و پهلوی اول برمی گردند، یکی از ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه گردشگری بروجرد هستند که در گذشته توسط افراد متمکن بروجرد با ذوق و سلیقه خود با اهداف چند منظوره بنا شده اند.
وی بیان کرد: از جمله این تکیه باغ ها که اغلب بنام مالکان است، تکیه باغ موثقی، تکیه هوشنگ افشار، افشارپور، دیده ور و بیرجندی است.

درباره نویسنده