پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

توجیه‌پذیر بودن ساخت چهار طبقه مسکونی و خداحافظی پلاک قرمزها از نفرآباد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است که با اقدامات و مشوق های در نظر گرفته شده برای نوسازی و از سوی دیگر مجاور بودن محله نفرآباد به حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، صدور پروانه ساخت چهار طبقه در این محله قدیمی توجیه پذیر است.

سیدمهدی هدایت در خصوص آخرین وضعیت پروژه نوسازی محله نفرآباد شهرری اظهار کرد: نوسازی حرکت فعال و پایداری است که باید ادامه پیدا کند؛ از روزی که در نفرآباد ورود و کار عمرانی پروژه های خدماتی از جمله یک هتل را آغاز کردیم مردم هم پای کار آمدند.

وی با بیان اینکه ساخت ۳۳۰ واحد و ۱۰ پروژه خدماتی در محله نفرآباد را در نظر گرفته‌ایم، افزود: بسیار خوشبین هستیم نوسازی این محله به خوبی انجام شود تا شاهد تحولی عظیم باشیم و با نوسازی و بازآفرینی، پلاک قرمزها رخت از نفرآباد ببندند و تعادل جمعیتی به این محله برگردد.

به گفته هدایت، روزهای اول که کار عمرانی در نفرآباد شروع شد به تبع آن رفت و آمدها نیز زیاد و در نهایت خانه های موسوم به پلاک قرمز کمتر شد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که طی سالیان اخیر افراد قدیمی از نفرآباد رفتند یا توان مالی برای ساخت و ساز را نداشتند و یا منازل خود را به اتباع اجاره دادند اما امروز خوشبختانه برخی مالکان به صورت مشارکتی در حال ساخت و ساز هستند و می‌توان گفت به دلیل مجاورت این محله با حرم عبدالعظیم حسنی(ع) قیمت این املاک بیشتر و توجیه مالی برای ساخت و ساز وجود دارد.

توجیه‌پذیر بودن ساخت چهار طبقه مسکونی و خداحافظی پلاک قرمزها از نفرآباد

هدایت ادامه داد: در پروژه نفرآباد روز اول قرار بود که زمین و پروانه از ما و سهم ۷۰ درصدی در ساخت و ساز داشته باشیم اما با مشارکت مردم این سهم به ۵۰ درصد کاهش و سهم مالکان ۲۰ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: مردم پروانه ساخت می گیرند و مالکان دست بکار شدند از این رو نفرآباد می تواند به الگویی برای نوسازی تبدیل شود.

طرح جامع کنونی در شان حرم عبدالعظیم حسنی(ع) نیست

وی در بخش دیگری با بیان اینکه که طرح جامع کنونی در شان حرم عبدالعظیم حسنی(ع) نیست، گفت: خوشبختانه با نگاه مثبت تولیت حرم و مشارکت شهرداری، ظرفیت خوبی ایجاد شده و امیدواریم تا پایان سال که پروژه‌های خدماتی ما افتتاح می شود، مشارکت مردم افزایش یابد.

هدایت با یادآوری این نکته که به دلیل نزدیکی محله نفرآباد به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که فضایی میراثی است، چهار طبقه تراکم برای ساخت و ساز داده می‌شود، افزورد: بدون شک پس از نوسازی، مردم منطقه رشد اقتصادی بالایی را تجربه خواهند کرد چرا که زمین های نفرآباد مجاور حرم است.

مدیرعامل سازمان نوسازی تهران این را هم گفت: اگر نهادهای دیگری مثل اداره آب و فاضلاب جهت اتصال به سیستم فاضلاب شهری، اداره برق جهت افزایش روشنایی، آموزش و پرورش جهت ساخت مراکز آموزشی و وزارت بهداشت جهت ساخت درمانگاه در محله حضور فعال داشته باشند، قطعا نوسازی نفرآباد سرعت و شکل بهتری خواهد گرفت.

توجیه‌پذیر بودن ساخت چهار طبقه مسکونی و خداحافظی پلاک قرمزها از نفرآباد

مختصات نفرآباد

نفرآباد یکی از محله‌های قدیمی شهرری است که در مجاور حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) قرار دارد؛ این منطقه از شمال به میدان شهرری و از جنوب به بلوار سلمان فارسی می‌رسد.

طرح بازآفرینی و نوسازی این محله به سبک معماری ایرانی-اسلامی برای حفظ هویت محله و احیای آن در اواخر سال ۱۳۹۹ به تصویب کمیسیون ماده پنج شورای پنجم تهران رسید اما در شورای ششم این طرح بازنگری شد و در نهایت با مساعدت دستگاه های متولی یک طبقه تراکم بیشتر و ارائه تسهیلات ویژه برای نوسازی محله در نظر گرفته شد

به صورت کلی این محله بیش از ۳۰ سال فریز شده بود و ساخت و سازی در آن انجام نمی‌شد تا اینکه شهرداری تهران پارسال دست به کار شد و کلید نوسازی نفرآباد را روشن کرد؛ رییس شورای شهرستان ری در یکصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی در این باره گفته بود: فرآیند صدور پروانه و ساخت هتل در محله نفرآباد آغاز شده است.

توجیه‌پذیر بودن ساخت چهار طبقه مسکونی و خداحافظی پلاک قرمزها از نفرآباد

جعفر شربیانی با بیان اینکه طرحی با نظر مردم در راستای رونق محله تاریخی نفرآباد تصویب شد، افزود: عملیات اجرایی چند طرح خدماتی توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران انجام و فرایند صدور پروانه نیز آغاز شد و امیدواریم این طرح‌ها به‌زودی در یک زمان کوتاه باعث رونق و احیای محله شود.

وی با بیان اینکه این فرآیند را ادامه خواهیم داد، تاکید کرد: ساخت ۳۳۰ واحد مسکونی، بازگرداندن هویت ایرانی و اسلامی و شور زندگی و حیات به محله نفرآباد پس از ۳۰ سال عقب ماندگی از جمله اقدامات در این منطقه بوده است.

البته شربیانی پیش تر هم گفته بود که ۳۰ سال واماندگی باعث شده بود که یک فضای فرسوده و زشت در مجاورت حرم داشته باشیم و یکی از محلات ۴۰۰ ساله تهران با این وضعیت بد روبرو بود بنابراین اولین مصوبه ما در ششمین دوره شورای شهر تهران تصویب طرح نفرآباد بود.

رییس شورای شهرستان ری حالا اما به ثمرات این مصوبه اشاره و اضافه کرد: براساس مصوبات بالا دستی ساختمان‌های چهار طبقه در نفرآباد ساخته می‌شود و مراجعه اهالی این محله برای دریافت پروانه ساخت افزایش یافته است.

ایرنا

درباره نویسنده