ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

توجه به دغدغه‌ای فراموش شده در حوزه معماری عشایر

فرناز پیکانپور، برگزیده اول مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» گفت: این حرکت به نوعی توجه به یک دغدغه فراموش شده در حوزه طراحی معماری برای ارائه خدمات مناسب و مطلوب فرهنگی به جامعه عشایر بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فرناز پیکانپور، برگزیده اول مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» در گفتگویی درباره مشارکت در این مسابقه ملی عنوان کرد: ما تا کنون در مسابقات طراحی معماری بسیاری شرکت کرده‌ایم و در جریان برگزاری سایر مسابقا هم بوده‌ایم، اما برگزاری مسابقه طراحی برای یک کتابخانه عشایری حرکتی نو بود که سابقه برگزاری آن را پیش از این سراغ نداریم.

وی با اشاره به ویژگی‌های متمایز زندگی عشایری نسبت به زندگی شهری گفت: در واقع این حرکت به نوعی توجه به یک دغدغه فراموش شده در حوزه طراحی معماری برای ارائه خدمات مناسب و مطلوب فرهنگی به جامعه عشایر بوده است. ایده طرحی کتابخانه عشایری بسیار جذاب ایده جذابی است و به یاد دارم زمانی که پوستر این مسابقه منتشر شد، موضوع این مسابقه برای همه ما و همکاران‌مان بسیار جذاب و تعجب آور بود.

این طراح معماری با اشاره به روند طراحی سازه برگزیده این مسابقه گفت: در جلساتی که برای بحث و بررسی موضوع طراحی این کتابخانه داشتیم، کوچ کردن را به عنوان مهم‌ترین مشخصه زندگی عشایر درنظر گرفتیم. این پویایی، در حرکت بودن و سیالیت ما را به سمت فرم دایره برد که بر این اساس سازه‌ای با استفاده از مدول هایی به دفعات تکرار شونده به منظور ایجاد ترکیبی بزرگتر استفاده کردیم.

پیکانپور ادامه داد: ما در این طراحی کتابخانه را صرفا به عنوان محلی برای قفسه‌بندی کتاب‌ها درنظر نگرفتیم، بلکه به عنوان سازه‌ای برای دورهمی‌ها، اشتغالزایی برای زنان و امکانات تفریحی و بازی برای کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار دادیم. دایره‌ای بودن و استفاده از مدول‌های تکرار شونده باعث راحتی بیشتر در حمل و نقل و ایجاد امکان تغییر در ساختار سازه برای استفاده در شرایط مختلف را فراهم می‌کرد. بطوری که هر سازه دایره‌ای به چهار قسمت تقسیم می‌شود که می‌تواند به عنوان قفسه‌های کتاب و صندلی در کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به حضور خود در تور بازدید از مناطق عشایری که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای برگزیدگان این مسابقه درنظر گرفته شده بود، گفت: حضور در این تور و بازدید از مناطق عشایری به تکمیل ذهنیت ما از زندگی عشایر بسیار کمک کرد؛ بطوری که ما مداوم در حال مقایسه و بررسی تطبیق طراحی خودمان با واقعیت زندگی عشایری بودیم و از این رهگذر به بسیاری از نقاط قوت و ضعف طراحی خودمان پی بردیم که برای فاز بعدی کار بسیار مفید خواهد بود.

برگزیده اول مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای راه‌اندازی این مسابقه و تور بازدید از مناطق عشایری گفت: بدون شک این بازدید در نتایج نهایی طراحی ما تاثیر بسیاری خواهد داشت. به عنوان مثال حرکت دادن سازه و استقرار آن در فضای سنگی و کلوخی مناطق عشایری یکی از موضوعاتی بود که باعث ایجاد تغییراتی در فاز بعدی طراحی ما شد.

گفتنی است اثر مشترک فرناز پیکانپور، محمود قربانی و محمد رجائیان به عنوان رتبه اول در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» انتخاب و تقدیر شد.

پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

درباره نویسنده