توجه به بافت فرسوده در طرح جامع شهری

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه یکی از سیاست‌های توسعه شهر در طرح جامع شهری توجه به بافت‌های فرسوده است، گفت: مشخص کردن محدوده بافت فرسوده، تخفیف در صدور پروانه و ارائه تسهیلات به بافت‌های فرسوده از اقدامات انجام شده در راستای بازآفرینی و توسعه شهری است.

علی عباسیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به طرح جامع شهری، گفت: نقشه طرح جامع در واقع سیاست‌های کلی توسعه یک شهر را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از آمایش سرزمین و هدف‌گذاری یک منطقه، پتانسیل و نقاط قوت و ضعف آن مشخص می‌‌شود، افزود: طرحی که قرار است برای شهر تهیه شود در چند مقیاس طبقه بندی می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: طرح‌ها عموما در سطح و لایه‌بندی‌های مختلف تهیه می‌شود اما به عنوان اساس طرح، چهار نقشه اصلی دارد.

عباسیان با اشاره به اینکه نقشه‌ها در خصوص کاربری‌های پیشنهادی، ضوابط ارتقایی و تراکنشی، معابر و دسترسی‌ها در مباحث ترافیکی شهر و پیرامون شهر و پهنه‌بندی حرائم شهرها است، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های طرح جامع در خصوص پهنه‌بندی جمعیت است.

وی با بیان اینکه همدان ۲ پتانسیل خیلی ارزشمند دارد، گفت: همه باید دست به دست هم دهیم پتانسیل بافت تاریخی و پتانسیل طبیعت زیبای همدان را حفظ کنیم و همه ما شهروندان همدانی در قبال حفظ این پتانسیل‌ها مسئول هستیم.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: حفظ بافت تاریخی و طبیعت نیازمند امتیازاتی است تا کسی در این خصوص ضرر نکند، بافت فرسوده و بافت تاریخی دو معقوله هستند، درست است که در دل بافت فرسوده ما، بافت تاریخی نیز قرار گفته اما برای هرکدام سیاست مستقلی داریم.

عباسیان با اشاره به اینکه در شهر بافت فرسوده و بافت قدیمی داریم که خیلی‌ تاریخی هم نیستند، افزود: سیاست‌های توسعه شهر به صورت کلی به دو شاخه تقسیم می‌شوند، یکی سیاست‌های توسعه درون‌زا که یعنی همین بافت فرسوده را تراکنش بهتر کنیم و خدمات را بالاتر ببریم و دسترسی بهتر شود و دیگری سیاست توسعه برون‌زا شهر که در حاشیه‌ها برخی مواقع توسعه‌هایی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه کم هزینه‌ترین گزینه برای سیاست‌های شهری، سیاست‌های درون‌زا هستند، گفت: خدمات شهری در این شرایط وجود دارد و هویت ارزشمند و قابل دفاعی دارند، در خصوص بافت فرسوده سیاست‌های تشویقی برای مردم در سه حوزه در نظر گرفته شده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: یکی از سیاست‌گذاری‌ها بحث کالبدی هست برای همه شهرهای استان همدان محدوده بافت فرسوده را مشخص کردیم و در قالب سیاست‌های ۱۹ گانه تشویقی، افزایش طبقه و افزایش تراکم را نیز برای آن‌جا مصوب کردیم.

عباسیان با اشاره به اینکه سیاست بعدی تخفیفات پروانه هست که توسط شهرداری‌ها برای این بافت‌ها انجام می‌شود، افزود: سومین سیاست نیز درخصوص تسهیلات بافت‌های فرسوده است و در این چرخه تولید و بازآفرینی شهری وارد می شود تا توسعه درون‌زا را ایجاد کند.

 

درباره نویسنده