پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

توجه به اقلیم از معماری کشور حذف شده است

 

ااصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اعتقاد بر اینکه سال‌هاست در اصفهان هر دستگاهی جزیره‌ای عمل می‌کنند، گفت: توجه به اقلیم از معماری کشور حذف شده است که باید این ضعف برطرف شود.

علیرضا ایزدی، امشب (یکشنبه، ۸ اسفندماه) در نشست هم‌اندیشی روسای سازمان‌های نظام مهندسی استان اصفهان در بخش‌های ساختمان، کشاورزی، معدن و رایانه، با اعتقاد بر اینکه برای رسیدن به توسعه، همه اهل سخن و فضل هستند، اظهار کرد: اصفهان یادگار ۵۰۰ ساله نیست و قدمت تاریخی آن به حدی است که هر انسانی باید کلاه از سر بردارد و شواهد زیادی در این باره وجود دارد.

 وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار سه اصل اهمیت دارد، گفت: اصل نخست همبستگی است و نباید جزیره‌ای عمل کنیم، اصل دوم پیوستگی است، در حالی‌که سال‌هاست در اصفهان هر دستگاهی همچون میراث فرهنگی، شهرداری و … جزیره‌ای عمل می‌کنند. از سوی دیگر اگر عشق نباشد، معنا و مفهوم ایران اسلامی تحقق نخواهد یافت.

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اظهار کرد: انتظار می‌رود از جزیره‌ای عمل کردن در اصفهان دست بکشیم، محور توسعه باید همه‌جانبه باشد و نباید تک بعدی دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه روند ساخت و ساز در اصفهان طی سه دهه اخیر قابل دفاع نیست، گفت: از منظر مهندسی متاسفانه عملکرد حوزه ساخت و ساز در اصفهان و دیگر مناطق ایران، قابل دفاع نیست و توجه به اقلیم از معماری کشور حذف شده است که باید این ضعف برطرف شود.

ایزدی ادامه داد: در حوزه نماهای ساختمانی نیز به بیراهه رفته‌ایم که این معضل نیز نیازمند بازنگری است و اصفهان باید الگویی جدی در این زمینه به تمام کشور ارائه دهد.

وی تصریح کرد: اصفهان دارای شخصیت اصلی در کشور است و اگر حال اصفهان خوب باشد، حال تمام ایران خوب است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست، با اشاره به اینکه بنیاد مسکن بخشی از ساخت و ساز کشور ‌ و شهرها را تقبل کرده است، اظهار کرد: از سال ۸۴ تاکنون سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ساخته‌ایم.

غلامحسین خانی افزود: سهمیه استان اصفهان بین ۸ تا ۱۰ هزار واحد مسکنی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بوده است که تاکنون ساخت ۷۸ هزار واحد مسکونی پایان یافته و بازسازی و یا بهسازی ساختمان‌های از کار افتاده روستایی را در دستور کار داریم.

ایسنا

درباره نویسنده