د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

تماشای شاهکار معماری ایرانی در این ۲ شهر

اینکه هنر نزد ایرانیان است، حقیقتی محض است و به هر کجای ایران که سفر کنید، شکوه معماری تاریخی را می‌توانید در بناها و سازه‌های به جا مانده از دوران گذشته در این سرزمین به چشم ببینید. بنابراین یک تیر و چند نشان است، اگر که سفری به رشت در استان گیلان داشته باشید.

برای سفر خود اولین قدم را بردارید، تا راهی شهری شکوهمند و پرطراوت شوید. نم باران و تازگی هوا، عطر و طعم خوش غذاهای گیلانی، رنگ و نور با پس زمینه‌ای از جشن و شادی و پایکوبی، در ترکیب با تاریخ، فرهنگ، اصالت و طبیعت، همه و همه گوشه‌ای از جذابیت‌های رشت همیشه بارانی را به رخ ما می‌کشند.

قطعا تا نام رشت به میان بیاید، باید از میدان شهرداری آن یاد کرد. میدانی که شاید در نظر اهالی شهر معمولی به نظر برسد، اما همین هم صحت ندارد، چرا که همه اوقات روز و شب به خصوص در روزهای تعطیل، این میدان از حضور اهالی شهر، پرشور و شلوغ است. و گردشگران نیز حتما در سفرشان به رشت، چند باری از این جاذبه شهری دیدن می‌کنند. در این مکان می‌توان مهمان لحظاتی شاد و پرشور شد و چندین جاذبه ارزشمند و زیبا که در این میدان گرد هم آمده‌اند را به تماشا نشست. از جمله جاذبه‌های میدان شهرداری، کاخ شهرداری و برج ساعت، موزه پست، و ساختمان قدیمی هتل ایران هستند، به همین دلیل بیشتر میدان شهرداری را با نام مجموعه میدان شهرداری می‌شناسند.

تمام اطراف میدان شهرداری و خیابان‌های منتهی به آن، سنگ فرش شده هستند، به همین دلیل امکان تردد ماشین در مسیر این میدان وجود ندارد. برای دسترسی به میدان می‌توانید از طریق سه خیابان علم الهدی، امام یا شریعتی اقدام کنید.

این میدان  در سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ ساخته و احداث شد. معماری ساختمان‌های میدان توسط روس‌ها طراحی شده و ساخت بناها در این مجموعه توسط هنرمندان ایرانی به انجام رسیده است. مهم‌ترین و چشم‌نوازترین بنای میدان، کاخ سفید شهرداری با ۲۴ متر ارتفاع و برج ساعت آن است، که در حدود ۹۰ سال قدمت دارند؛ این بنای ارزشمند در سال ۱۳۵۶، با شماره ثبت ۱۵۱۶، به ثبت ملی رسیده است.

دور و اطراف میدان همیشه گروه‌های ارکستر وجود دارند و بساطی برای بزم و شادی در این میدان همیشه‌وقت فراهم است؛ به همین دلیل اهالی شهر و گردشگران در این میدان گرد هم می‌آیند تا به صدای موسیقی زنده گوش بدهند و از دورهمی و گردش‌های روزانه و شبانه لذت ببرند. در این میدان می‌توان انواع خوراکی‌های خوشمزه رشت را نیز امتحان کرد، که شب هنگام لذت آن بیشتر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از شب‌های این مجموعه غافل نشوید؛ و حتما علاوه بر بازدید از بناهای اطراف میدان، از کتابخانه ملی رشت، که اولین کتابخانه ملی ایران است، نیز دیدن کنید. این کتابخانه در جنب ساختمان شهرداری قرار گرفته است و تاریخ آغاز به کار آن به سال ۱۳۱۳ برمی‌گردد.

رقص نور و رنگ ها در مسجد نصیرالملک شیراز

شیراز یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در بین مسافران ایرانی و خارجی است. مسجد نصیر الملک، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در شهر شیراز است، که رقص نور و رنگ در آن هر بیننده‌ای را مدهوش و متحیر می‌کند. این جاذبه زیبا قدمتی تاریخی دارد و متعلق به دوره قاجاریه است و با نام مسجد صورتی نیز شناخته می‌شود. مسجد نصیر الملک در محله‌ای با نام گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده، که در گذشته محله متعلق به خانواده قوام بوده و امروزه با مجموعه‌ای از آثار تاریخی ارزشمند آن دوران، به یکی از مکان‌های مهم گردشگری استان فارس در شیراز تبدیل شده است.

وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی بهترین انتخاب برای دسترسی به مسجد نصیر الملک هستند. اگر بخواهید مسیر رسیدن به مسجد را با مترو طی کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو شیراز به این جاذبه، ایستگاه ولیعصر است که فاصله آن حدود ۱.۵ کیلومتر است. همچنین اتوبوس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی نیز به مسجد نزدیک هستند.

ساخت این مسجد توسط میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک، از بزرگان دوران قاجار انجام شده، و طراحی آن به عهده محمد حسن معمار بوده است. ساخت بنا حدود ۱۲ سال طول کشیده و زیربنای آن حدود ۲۲۱۲ متر مربع است.

ایسنا

درباره نویسنده