تلفیق معماری مساجد مختلف کشور در مسجد جامع لار

مسجد جامع لار یکی از مساجد تاریخی لارستان است که در اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است و از آثار دوره صفویان محسوب می‌شود.

بخش اصلی مسجد در برگیرنده چهارطاقی است که نمای آن با سنگ تراش ساخته شده که این مسجد تاریخی در اثر بلایای طبیعی مانند زلزله چند بار تخریب شده است.

مسجد قدیم جامع لار، به‌عنوان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین مساجد ایران به‌شمار می‌رفته و سبک ساختمان این مسجد، همانند مساجد کشورهای عربی بوده است.

در دره‌التواریخ درباره بنای قدیمی مسجد آمده است: مسجد جامع لار که در نهایت بزرگی و محراب آن نیز هنوز باقی است، چه‌قدر صنعت به‌خرج داده که تمام مناجات حضرت مولی‌المتقین در گوشه او نوشته؛ از سنگ تمام به خط کوفی و غبره و ۳ طبق عمارت بر روی هم قرار داده‌اند، بزرگی مسجد تقریباً ۲۰۰ ذراع [هر ذراع ۴ متر و ۶۵ سانتی‌متر است] طول و همین‌قدر تخمیناً عرض و دارای ۳۶۶ ستون به عدد سال شمسی است.

سال ۱۳۷۷ خورشیدی شخص خیری به نام حاج «محمد جهانشاه‌کارگر»، اقدام به بازسازی و تجدید بنای این مسجد کرد و سال ۸۲ بنای جدید این مسجد بزرگ افتتاح شد. در این عملیات، محراب تاریخی مسجد تخریب شده است.

معماری مسجد جامع لار تلفیقی از مساجد مختلف کشور است که ۳ صحن اصلی و ۶ گلدسته دارد و گنبد در صحن مرکزی مسجد واقع است که به سبک مسجد گوهرشاد ساخته شده؛ گلدسته اصلی آن نیز از مساجد مراغه و جمکران الگو گرفته شده است، ۳ محراب دارد که محراب اصلی آن از معماری خاصی برخوردار و نوع معماری آن آجرنما و کاشی هفت‌رنگ است.

نمازهای یومیه همه‌روزه در مسجد اقامه و مراسمات ملی مذهبی شهرستان نیز در آن برگزار می‌شود؛ پایگاه مقاومت، هیئت زنجیرزنی و کانون فرهنگی هنری در مسجد مستقر هستند و صندوق‌های خیریه و قرض‌الحسنه نیز برای کمک به نیازمندان محل فعال است.

 

منبع:شبستان

درباره نویسنده