ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

تلاش شهرداری تهران برای تسری مشوق‌های بافت فرسوده به بافت‌های ناپایدار

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در تلاشیم مشوق‌هایی که برای نوسازی بافت‌های فرسوده داده می‌شود به بافت‌های ناپایدار نیز تسری پیدا کند.

 صارمی در حاشیه یکصدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران گفت: در ابتدای مرداد ماه اعلام کردیم که این پروانه‌های ظرف مدت یک هفته صادر خواهد شد. با توجه به توانی که شهرداری تهران در صدور پروانه و کاهش زمان آن پیدا کرده است امروز لایحه‌ای را به عنوان مشوق‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده به شورا ارائه کردیم و موضوع کاهش زمان صدور پروانه‌ها را نیز به صورت جدی دنبال کردیم.

وی افزود: هر چند که هنوز به صدور پروانه ساخت و ساز در یک هفته دست پیدا نکرده‌ایم اما در حال حاضر پروانه‌ها ظرف مدت دو هفته صادر می‌شوند و تا اواخر آذر ماه نیز این زمان به یک هفته کاهش پیدا می‌کند. این امر مهم با برطرف کردن چالش‌های موجود در سازمان فاوا مربوط به بخش شهرسازی محقق شده که امیدواریم در اواخر آذر ماه این زمان به یک هفته برسد. شهروندان می‌توانند در حال حاضر پروانه‌های خود را تا پایان سال ۱۴۰۲ ظرف مدت دو هفته دریافت کنند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: در پروانه‌های شهرسازی مهمترین دلیل تأخیر در صدور پروانه ساخت این است که حدود ۳۱ نهاد و سازمان باید پاسخ استعلام‌ها را بدهند و متاسفانه هنوز برخی از این سازمان‌ها برخط نیستند؛ اما در مورد پروانه شهرسازی این استعلامات حذف شده و استعلامات در پروانه ساخت اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: با رایزنی با دولت در حال پیگیری موضوع هستیم تا این سازمان‌ها نیز استعلامات خود را به صورت برخط ارائه کنند در نتیجه شاهد کاهش زمان صدور پروانه باشیم.

صارمی در خصوص موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران نیز گفت: خوشبختانه شهروندان استقبال خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده نشان داده‌اند. در تهران هفت درصد کل شهر بافت فرسوده است ولی تقریبا چیزی حدود چهار برابر این رقم بافت ناپایدار در تهران وجود دارد. امیدواریم بتوانیم مشوق‌ها را برای بافت‌های ناپایدار نیز بر اساس تعریف موجود در قانون تسری دهیم.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص شهرک سازی در تهران گفت: ارائه بسیاری از خدمات شهری در نقاط مختلف شهر باعث ایجاد سفرهای زیاد شهری شده است. بر همین اساس در طرحی با عنوان محله الگو محله‌هایی به صورت الگو در تهران ساخته می‌شود که نیازهای ساکنان خود را برآورده کند. بی تردید افزایش سفرهای درون شهری موجب ایجاد ترافیک و افزایش آلودگی هوا خواهد شد. لذا طرح محله‌ای در دستور کار قرار گرفته که در قالب آن این محلات به صورت پایلوت و آزمایشی انتخاب خواهند شد. سه یا چهار محله تمام زیرساخت‌ها و حداقل امکانات لازم در آنها تأمین می‌شود تا از این طریق شاهد کاهش جابجایی‌ها و سفرهای درون شهری باشیم.

صارمی تاکید کرد: بخشی از اجرای این طرح آغاز شده و امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ سه یا چهار محله الگو ساخته شود. نظر شهرداری تهران این است که این محلات در مناطق مختلف ساخته شوند.

ایسنا

درباره نویسنده