چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

تغییرات پیشنهادی شورا برای بهبود روند تصمیم‌گیری درباره باغ‌های تهران

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ضمن تشریح جزئیات پیشنهادهای مصوب شورای شهر تهران برای ایجاد تغییراتی در آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز، تاکید کرد که در صورت تصویب نهایی این پیشنهادها در شورای عالی استان‌ها، حتما روند تصمیم‌گیری درباره باغ‌های تهران و تعیین تکلیف باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی بهبود می‌یابد.

با توجه به اهمیت حفظ باغ‌های باقیمانده تهران برای پایداری اکوسیستم و کاهش آلودگی هوای پایتخت، کارشناسان حوزه محیط‌زیست شهری تاکید دارند که تصمیم‌گیری برای سرنوشت هرکدام از این باغات و درختان موجود در‌آنها، باید به شیوه‌هایی کارشناسی‌تر از روند کنونی انجام شود و نباید تعیین تکلیف باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی صرفا به اعلام نظر کمیسیون ماده ۷ شهرداری‌ها و تایید نظر این کمیسیون در شوراهای اسلامی شهر منوط باشد، زیرا احتمال دارد برخی اعضای شوراهای شهر نتوانند به صورت تخصصی باغ بودن یا نبودن یک ملک را تشخیص دهند و بررسی‌های لازم در این خصوص حتما باید توسط کارشناسان خبره انجام شود. 

در چنین شرایطی، شورای اسلامی شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین، یک فوریت طرح «پیشنهاد اصلاح آئین‌نامه اجرایی ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز» را تصویب کرد که اگر این پیشنهاد به تصویب نهایی شورای عالی استان‌ها برسد، تغییراتی در روند تصمیم‌گیری برای سرنوشت باغات تهران، تعیین تکلیف باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی، وضعیت درختان موجود در هر ملک و مسائل مربوط به جریمه قطع یا جابه‌جایی درختان در صورت لزوم پدید خواهد آمد. 

از جمله این که در صورت تصویب پیشنهادات شورای شهر تهران در شورای عالی استان‌ها، از این به بعد به جای اعضای شورای شهر، نمایندگان تعیین‌شده توسط شورا به عنوان کارشناسان ذی‌ربط در جلسات کمیسیون‌های ماده ۷ مناطق شهرداری تهران حضور پیدا خواهند کرد و درباره باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی و سایر مسائل مربوطه تصمیم‌گیری می کنند. این فرآیند از نظر اعضای کنونی شورای شهر تهران، می‌تواند به کارشناسی‌تر شدن روند تصمیم‌گیری درباره باغ‌های پایتخت با بررسی میدانی دقیقتر پلاک های ثبتی توسط نمایندگان تعیین‌شده توسط شورا کمک کند. 

این نکته‌ای است که مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: طبق قانون، اعضای شوراهای شهر نباید در مسائل اجرایی دخالت کنند، اما نظردهی در کمیسیون ماده ۷ نوعی دخالت در فرآیند صدور پروانه به حساب می‌آید و عملا یک اقدام اجرایی محسوب می‌شود. همچنین رسیدگی به موضوع باغات نیازمند بازدید میدانی و بررسی دقیق پرونده پلاک‌های ثبتی مربوطه است، این در حالی است که با توجه به مشغله‌های گوناگون و مسئولیت‌های مختلفی که برعهده اعضای شوراهای شهر قرار دارد، فرصت کافی برای آنها وجود ندارد که بتوانند به صورت دقیق به پرونده تمام باغ‌های رسیدگی کنند. 

وی افزود: با در نظر گرفتن این مسائل، در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر تهران تصمیم بر این شد که تغییراتی در حضور اعضای شورای شهر در کمیسیون ماده ۷ انجام شود و در همین راستا به شورای عالی استان‌ها پیشنهاد داده شد که از این به بعد به جای اعضای شورای شهر، نمایندگان تعیین‌شده توسط شورا در جلسات این کمیسیون حضور پیدا کنند و در اعلام نظرها دخالت داشته باشند. البته بازهم وقتی این پیشنهاد به تایید شورای عالی استان‌ها برسد، همچنان شرایط برای نظارت و بررسی روند رسیدگی به پرونده‌های همه باغ‌های در تمام مناطق شهرداری برای اعضای شورای شهر تهران همچنان باقی است، اما دیگر نیازی به حضور مستقیم اعضای شورا در کمیسیون ماده ۷ وجود ندارد. 

ترکیب جدید کمیسیون ماده ۷ و جزییات پیشنهادها درباره باغ ها 

عباسی در توضیح بیشتر درباره تغییرات پیشنهادی شورای شهر تهران به شورای عالی استان‌ها درباره روند تصمیم‌گیری برای پلاک‌های ثبتی مربوط به باغ‌های گفت: با نظر اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه روز سه‌شنبه این پیشنهاد به تصویب شورای شهر رسید که به جای حضور مستقیم اعضا در کمیسیون ماده ۷، نمایندگان تعیین‌شده توسط شورای شهر در این کمیسیون حضور پیدا کنند و این نمایندگان از طرف شورا درباره مسائل مربوط به باغ‌های تهران تصمیم‌گیری کنند. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره وظایف کمیسیون ماده ۷ و ترکیب جدید این کمیسیون براساس پیشنهاد مصوب پارلمان شهری پایتخت نیز توضیح داد: اساسا در کمیسیون ماده ۷ درباره باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی، مسائل مربوط به حفظ، قطع یا جابه‌جایی درختان در صورت نیاز و جرایم مربوط به این اتفاقات تصمیم‌گیری می‌شود. حال، در صورتی که پیشنهاد مصوب شورای شهر تهران به تصویب شورای عالی استان‌ها نیز برسد، از این به بعد، شهردار منطقه، نماینده سازمان بوستان‌ها و نماینده تعیین‌شده از طرف شورای اسلامی شهر تهران در هرکدام از مناطق شهرداری درباره مسائل مربوط به باغ‌های آن منطقه تصمیم‌گیری خواهند کرد. 

عباسی در ادامه تاکید کرد: در صورت تایید پیشنهاد شورای شهر تهران در شورای عالی استان‌ها به شکلی که در جلسه روز سه‌شنبه تصویب شد، تصمیم‌گیری نهایی درباره باغ بودن یا نبودن یک پلاک ثبتی به این صورت خواهد بود که مواردی که در کمیسیون ماده ۷ مناطق به عنوان باغ شناخته می‌شود، نیازی به تصویب نهایی در شورای شهر ندارد و به عنوان باغ شناخته خواهند شد، اما در مواردی که اعتراضی روی پرونده یک پلاک ثبتی وجود دارد، بررسی این اعتراض به شورای اسلامی شهر تهران ارجاع خواهد شد‌. 

عضو پارلمان شهری پایتخت ادامه داد: براساس پیشنهاد جدید شورای شهر تهران، برای زمین‌هایی که جزو معیارهای تشخیص جزء پنجم باشند، یعنی زمین‌هایی که بسته به میزان پوشش درختی، محیط بن کل درختان یا واقع شدن پلاک ثبتی در گستره باغات پیوسته، پرونده آنها مشمول نیاز به بررسی بیشتر در شورای اسلامی شهر باشد، تعیین تکلیف باغ بودن یا نبودن این زمین‌ها نیز توسط شورای اسلامی شهر انجام خواهد شد. 

وی در پایان تصریح کرد: پیشنهادی که شورای شهر تهران برای اصلاح آئین‌نامه اجرایی ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز به شورای عالی استان‌ها ارائه کرده است، حتما در مسیر بهبود روند تصمیم‌گیری درباره باغ‌های تهران و درختان موجود آنها خواهد بود و امیدواریم این مصوبه در شورای عالی استان‌ها نهایی شود. 

ایلنا

درباره نویسنده