ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

تخفیف ۹۰ درصدی هزینه مجوز ساخت برای بافت‌های فرسوده کرج

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است گفت: هزینه مجوز ساخت در بافت‌های فرسوده تا ۹۰ درصد شامل تخفیف می‌شود.

 حسین مهاجری با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده به چند دسته تقسیم می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های شهرداری تشویق مالکان به نوسازی بافت‌های فرسوده است. این تشویق‌ها شامل کاهش بهای خدمات و هزینه‌های مجوز ساخت است که در بافت‌های فرسوده تا ۹۰ درصد شامل تخفیف می‌شود و بنابر شرایط چون متراژ و تجمیع بناها متفاوت است.

 به گفته وی اگر پارکینگ و عرض معبر رعایت شود مجوز یک طبقه اضافی نسبت به شرایط مشابه بافت فرسوده نیز در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست دیگر در مورد بافت‌های فرسوده این است که شهرداری برخی نقاط را برای آپارتمان‌سازی مشخص کرده که مستقیما یا با مشارکت بخش خصوصی، با ملک‌های فرسوده تعویض شود. به این ترتیب به تملک بافت‌های فرسوده پرداخته و با مشارکت بخش خصوصی نوسازی صورت می‌گیرد. نمونه این مورد در آق تپه مهر شهر در حال انجام است که اکنون بیش از ۷۰ درصد اسکلت آن توسط بخش خصوصی انجام شده است. باید دید اجرای چنین طرحی تا چه حد مورد استقبال مردم خواهد بود.

به گفته این عضو شورای شهر چنین طرحی در اسلام‌آباد نیز در حال انجام است. زمین و طراحی نیز انجام شده و اکنون در مرحله یافتن سرمایه گذار بخش خصوصی است و همت مسئولان را می‌طلبد.

وی در مورد املاک قولنامه‌ای در مناطق دارای بافت فرسوده گفت: در گذشته به املاک قولنامه‌ای نیز مجوز ساخت و ساز داده می‌شد. از اواخر سال ۹۹ بر اساس حکم دیوان عدالت به املاک قولنامه‌ای مجوز ساخت و ساز داده نمی‌شود که این موضوع مشکلات زیادی را برای شهرداری و مردم ایجاد کرد.

این عضو شورا ادامه داد: اکنون نیز پیگیری لغو این حکم در حال انجام است که عملی شدن آن بستگی به دستگاه قضایی دارد. اما به طور کلی صاحبان املاک قولنامه‌ای باید برای دریافت سند اقدام کنند که این موضوع مستلزم طی مراحلی است و باید قولنامه فرد معتبر باشد. در صورت دریافت سند نیز ساخت و ساز به راحتی انجام پذیر است.

وی طرح دیگر شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده را آشنا کردن مردم با سازنده‌ها برای تسهیل ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: به این ترتیب با تجمیع چند ملک که غالبا هم کوچک هستند، تعداد طبقات بیشتری به ساختمان داده می‌شود و با تخفیف پروانه ساخت، برای سازنده و مالک همراه است. به این ترتیب شهرداری با شناسایی سازنده‌هایی که حسن شهرت دارند و ارتباط دادن آن‌ها با مالکان بافت‌های فرسوده مسیر نوسازی را هموار می‌کند.

برنا

درباره نویسنده