پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

تبیین‌ بازشناسی تأثیر نور روز بر سطح شفاف بناهای بمی اقلیم سرد ایران

بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال در پژوهشگاه رویان با معرفی برگزیدگان و قدردانی از آنان به کار خود پایان داد.

در این مراسم برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر، بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال دانشجویی و بیستمین پایان‌نامه سال دانشجویی معرفی شدند. در این آیین ۶ اثر برگزیده و ۱۳ اثر شایسته‌ تقدیر در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به همراه ۶ اثر برگزیده و ۱۲ اثر شایسته‌ تقدیر در جشنواره ملی پایان‌نامه سال تجلیل شدند.

در بخش جشنواره ملی پایان‌نامه سال در شاخه اصلی معماری ایرانی و اسلامی، علی صالحی‌پور برای پایان‌نامه «تبیین‌ بازشناسایی تأثیر نور روز بر سطح شفاف بناهای بمی اقلیم سرد ایران» در مقطع دکتری مورد تجلیل قرار گرفت.

صالحی‌پور عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هریس است.

صالحی‌پور با تشریح چکیده پایان‌نامه خود با عنوان «تبیین‌ بازشناسایی تأثیر نور روز بر سطح شفاف بناهای بمی اقلیم سرد ایران» به خبرنگار آنا گفت: شناخت صحیح تجربیات بومی و معماری غنی ایران با داشتن تنوع اقلیمی و سابقه طولانی سکونت، دستاوردهای ارزشمندی ازجمله شیوه‌های نورپردازی طبیعی در ساختمان‌ها را داشته است؛ همچنین مطالعات کمتر صورت گرفته درباره سطوح شفاف در خانه‌های بومی منطقه اقلیمی سرد ایران، علت تمرکز این تحقیق بر استفاده بهینه از نور روز در بناهای بومی این منطقه با استفاده از بازشناسی و بررسی جداره‌های نورگذر و امکان به‌روزرسانی آنهاست.

وی اضافه کرد: این تحقیق به دو پرسش پاسخ می‌دهد؛ نخست اینکه آیا تنوع موجود در نوع نورگیرهای فضاهای داخلی خانه‌های سنتی موجب افزایش کیفیت نور طبیعی در داخل این فضاها شده است؟ و دوم آیا رابطه منطقی بین اجزای سطوح شفاف و فضاهای باز و بسته در ارتباط با آنها وجود دارد؟

برگزیده بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال، اهداف پایان‌نامه «تبیین‌ بازشناسی تأثیر نور روز بر سطح شفاف بناهای بمی اقلیم سرد ایران» را تبیین بازشناسی تأثیر نور روز بر سطوح شفاف بناهای بومی و ارائه پیشنهاد و الگوی طراحی فضاهای باز و بسته در شهرها و اقلیم سرد ایران عنوان کرد.

صالحی‌پور متذکر شد: توجه به شیوه‌های نورپردازی طبیعی در ابنیه سنتی از خصوصیات بارز معماری غنی بومی ایران است، بنابراین بازشناسی تجربیات پیشینیان در مورد جداره‌های نورگذر خانه‌های بومی اقلیم سرد و خشک ایران و به‌روزرسانی راهبردهای پیشین می‌تواند به ارتقای کیفیت نور روز در بناهای معاصر منجر شود.

وی توضیح داد: این مقاله به بررسی تنوع نورگیرهای فضاهای داخلی خانه‌های سنتی و نقش آنها در افزایش کیفیت نور طبیعی در فضاهای داخلی نیز می‌پردازد و رابطه منطقی بین اجزای سطوح شفاف و فضاهای باز و بسته مرتبط با آنها را مورد بررسی تحلیل قرار می‌دهد.

برگزیده بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال تبیین کرد: در بناهای بومی اقلیم سرد ایران رابطه منطقی بین برخی از عناصر فضای باز و بسته مرتبط با پنجره که کیفیت نور روز مناسب دارند، وجود دارد که به‌عنوان الگوهای طراحی پیشنهادی معرفی شده است.

خبرگزاری آنا

 

درباره نویسنده