پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

تاکید وزیر میراث فرهنگی بر اصلاح معماری شهر ها و بناها

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصلی‌ترین عامل اصلاح روند معماری شهرها، بنا‌ها و اصالت بخشی به آن را، شناخت درست اصول معماری ایرانی و شناخت آسیب‌ها دانست.

 وزیر میراث فرهنگی، در گلزار شهدای کرمان، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا و سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: دوره‌های مختلف معماری تاریخی منبعث از تفکر است و انقلاب اسلامی هم پدیدۀ بسیار مهمی است، اما ما متناسب با این پدیده نتوانستیم معماری را متحول کنیم.
عزت الله ضرغامی افزود: طی سال‌های گذشته هویت معماری را به درستی به جامعه معرفی نکردیم و بی توجهی به این موضوع، باعث شد در حوزه معماری کارنامه خوبی نداشته باشیم و تا آسیب‌ها را هم نشناسیم نمی‌توانیم این روند را اصلاح کنیم.
او با اشاره به اینکه نگاه‌های سوداگرانه و بساز و بفروش و بی‌توجهی به اصالت‌های معماری باعث شد هیچ معماری مشخصی در این سال‌ها نداشته باشیم گفت: برای جبران این روند اشتباه در پژوهشگاه میراث فرهنگی بخشی را ایجاد کردیم که در آن کارشناسان الگو‌هایی ارائه می‌دهند تا در ساخت و ساز‌ها نگاه درستی به معماری ایرانی داشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه جیرفت به لحاظ میراث فرهنگی با قدمت ۷۰۰۰ ساله‌ای که دارد یک مکتب و جایگاه تمدنی جیرفت کاملا شناخته شده است افزود: درباره موزه جیرفت هم طرح معماری را بررسی می‌کنیم و اگر ایرادی باشد برای رفع آن اقدام خواهیم کرد.
او در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه احداث مجتمع‌های رفاهی گفت: ساخت سرویس‌های بهداشتی را شروع کردیم که نخستین نمونه آن در پاکدشت است که تا دو هفته آینده آماده می‌شود که اگر تایید شود، در کل کشور ساخته خواهد شد.
عزت‌الله ضرغامی افزود: برخی شهر‌های استان کرمان به لحاظ آثار و پیشینه، شهرت جهانی دارند و باید ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی معرفی و شناسایی شود و برای این منظور هم امروز از چند طرح در شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد و بم دیدن می‌کنم و برای تسریع در اجرای آن‌ها در جریان مشکلات آن‌ها قرار می‌گیرم.
او همچنین درباره گلزار شهدای کرمان افزود: گلزار شهدای کرمان، بخصوص به سبب واقع شدن مزار سردار حاج قاسم سلیمانی در آن، یک مکان بین‌المللی است بنابراین باید تابلو‌های منقش به سخنان این سردار بزرگ به زبان‌های انگلیسی و عربی در آن نصب شود.
وزیر میراث فرهنگی گفت: گردشگری مقاومت را هم می‌توان از مسجد جامع سبزوار که نخستین مقاومت‌ها در برابر مغول‌ها در آن شکل گرفت آغاز کرد و تا مزار سردار سلیمانی ادامه داد و مقرر شد گروه‌هایی به صورت تخصصی روی این مسیر‌ها کار کنند تا گردشگری مقاومت نهادینه شود.

صداوسیما

درباره نویسنده