د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

تاکید بر هویت ایرانی و بافت‌های تاریخی در شانزدهمین جایزه معماری ایران

شانزدهمین جایزه معماری ایران با تاکید بر هویت معماری ایرانی و بافت‌های تاریخی و تاثیر معماری بر عموم جامعه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شانزدهمین دوره جایزه معماری ایران اردیبهشت ماه سال آینده درحالی برگزار خواهد شد که بخش‌های مختلف اعم از معماری منظر، معماری شهر، حفاظت و مرمت و… در این دور جایزه گنجانده شده.

احد زهادی (مدیر مسئول مجله معماری و ساختمان) درخصوص برگزاری شانزدهمین جایزه معماری ایران گفت: این دور از جایزه با محوریت معماری منظر، معماری محله، شهر و منظر و…. برگزار می‌شود اما تاکید ما بر معماری ایران است.

او ادامه داد: جایزه معماری قاره‌ای در ابتدا جایزه معماری آسیا بود. جایزه معماری ایران از سال ۱۳۸۷ کار خود را آغاز کرد. نخست در حوزه معماری داخلی بود اما مشکل آن بود که توجهات فقط به فضا معطوف شده بود. از این رو تبدیل به جایزه معماری ایران شد. از این رو معماری منظر، معماری شهر و محله، مرمت و حفظ و احیا و… از هم تفکیک شد.

زهادی گفت: پوستر و فراخوان دی ماه اعلام شد و پروژه‌ها معرفی می‌شوند. زیرا شناخته شدن آنها می‌تواند در حضور معمار در جامعه و گرفتن پروژه‌های بیشتر تاثیرگذار باشد. ۲۷ اردیبهشت مراسم برگزار خواهد شد. داوری در دو مرحله انجام خواهد شد. ۱۱ نفر هیات داوران هستند.

او درخصوص حمایت‌های دولت از جایزه معماری ایران گفت: باید پیوندی بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران و حتا فعالان معماری و مهندسی اتفاق بیافتد، بعد به این موضوع اندیشید.

زهادی درخصوص بخش حفاظت و مرمت و احیا گفت: این بخش درخصوص پروژه‌های تاریخی اجرا می‌شود. هویت فرهنگی یکی از رویکردهای موجود است و این موضوع برای نخستین بار برای جایزه در نظر گرفته شده.

یاسر جعفری(داور) نیز گفت: بخش حفاظت و مرمت در  ۴ بخش به جایزه معماری ایران افزوده شده. سعی بر آن است که معماری ایران و هویت آن و البته بافت‌های تاریخی و هویت معماری و شهرسازی آن در نظر گرفته شود. از این پس امید است که در کنار میراث‌فرهنگی بخش خصوصی هم در حفاظت و مرمت آثار تاریخی فعال‌تر شود. شاید مستقیم با بخش دولتی ارتباط نداشته باشیم اما وقتی جامعه تخصصی به این موضوع حساس می‌شود، کنش در جامعه را شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: بافت‌های روستایی را نیز مد نظر قرار دادیم و سالهاست روستاهای قدیمی که خالی از سکنه شده‌اند، مورد توجه بخش خصوصی قرار گرفته‌اند. سعی داریم فضاهای ارزشمند بافت تاریخی را مورد توجه قرار دهیم.

شهاب میرزاییان(داور) نیز گفت: آنچه که بیشترین ارتباط را با آن داریم معماری است. هرچند معماری گذشته با ارزش است اما از دوره‌ای ادامه نیافت. جوایز معماری از جمله عواملی برای الگوسازی است. امسال تصمیم داریم پروژه‌هایی که داوری می‌شوند را به عموم معرفی و در سطح بزرگتری برای آموزش بگذاریم.

او درخصوص معیارهای داوری گفت: طرح پرسش و ارائه پاسخ به آن در حوزه معماری اهمیت دارد. ضمن آنکه پروژه‌های شهری را هم مد نظر قرار دادیم.

سپس شادی عزیزی (داور بخش شهر و محله) گفت: در کشور ما شهر و معماری از هم جدا شده که اشتباه است. از این رو سعی بر آن شد تا به شهر و شهرسازی اهمیت دهیم. تکنولوژی، طراحی، پروژه های مشارکتی، ایده‌ و…. در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

همچنین شیرین صمدیان (داور) درخصوص معماری و شهرسازی گفت: محور توسعه انسان است و هرچه بیشتر بتوانیم به انسان توجه کنیم، در معماری موفق‌تر خواهیم بود. شهرسازی مشارکتی خیلی ارزشمند است. شهرسازی برای مردم و شهرسازی با مردم داریم اما شهرسازی ما بدون مردم است و نیازهای مردم در آن در نظر گرفته نشده. بسیاری از مکان‌ها ساخته می‌شوند اما بعد از چند سال تبدیل به متروکه می‌شوند چراکه نیازهای مردم در آن دیده نشده.

کوروش رفیعی (داور) نیز درخصوص جایزه معماری ایران گفت: این جایزه در طول سالیانی که برگزار شده تغییر کرده. از معماری داخلی به معماری ایران تغییر کرد. معماری حوزه تخصصی است و درون خودش کار می‌کند شاید بعدا بازتاب آن در جامعه دیده شود‌.

او درخصوص خروجی شانزده دوره برگزاری جایزه معماری ایران گفت: وقتی جوایز نباشد کارهای خاص دیده نمی‌شوند. معماران را مشتاق می‌کنیم که از معماری های خاص پیروی کنند.

مصطفی امیدبخش (داور) هم با تاکید بر آنکه نیاز است تا جایگاه معماری را تبیین کنیم، گفت: برای بالابردن آگاهی بین معماران سعی شده از مجلات تخصصی استفاده شود اما ارتباط ما با جامعه بی واسطه نبوده و نیاز است تا آگاهی مردم در خصوص معماری افزایش یابد. ما نیاز داریم تا معماری خوب به مردم معرفی شود‌.

او ادامه داد: در سینمای بین‌المللی معماری بسیار دخیل است اما جامعه معماری ما با جامعه چنین ارتباطی ندارد و نیاز است تا ارتباط بهتر و بیشتری برقرار شود.

سپس هومن بالازاده(داور) گفت: معرفی پروژه ها از جمله اهداف جایزه معماری ایران است. ضمن آنکه برگزیدگان این جایزه توانسته‌اند جوایز بین‌المللی را نیز کسب کنند که نشان از موفقیت آن دارد.

درباره نویسنده