د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

تامین فضای قابل دسترسی و جابجایی معلولان در اهواز

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز بر تامین فضای قابل دسترسی و جابجایی مستقل در سطح شهر و دسترسی عادلانه و محترمانه تاکید کرد.

علیرضا مرغایی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز  گفت: هدف اصلی از تهیه نظام نامه، تامین فضای قابل دسترسی و جابجایی مستقل در سطح شهر و دسترسی عادلانه و محترمانه به ساختمان‌ها و تجهیزات شهری است.

او بیان داشت: بنا‌ها و فضا‌های شهری باید به گونه‌ای طراحی یا مناسب سازی شوند که گروه‌های خاصی از مردم (مانند افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان باردار، کودکان و…) به دلیل محدودیت‌های حرکتی جهت استفاده از خدمات محروم نشوند.

مرغایی زاده افزود: تردد، رسیدن و دستیابی و استفاده مستقل کلیه افراد از آن فضا و تجهیزات معماری درون آن امکانپذیر شده و جز ممانعت‌های ایمنی، امنیتی یا مالکیتی هیچگونه مانع حرکتی برای دسترسی افراد به آن فضا و حرکت و فعالیت در درون آن وجود نداشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز  تصریح کرد: شهرداری تمهیدات لازم برای بهبود امکان حضور افراد دارای معلولیت در سطح شهر از جمله آماده سازی، مناسب سازی معابر عبوری، تفرجگاهها، بوستان ها، فضا‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، نصب نشانه‌های و علائم فیزیکی لازم با اولویت میادین و معابر اصلی نزدیک به تقاطع ها، تجهیز چراغ‌های راهنمای معابر و انجام تمهیدات لازم در توقفگاه‌های عمومی با هدف در نظر گرفتن محل‌های ویژه‌ای برای توقف وسایل نقلیه افراد دارای معلولیت پیش بینی و اجرا خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: معاونت شهرسازی و معماری و مناطق هشتگانه مکلف شده اند در ساخت و ساز‌ها نظام نامه حمایت از حقوق معلولین و ضوابط مربوط به مناسب سازی اماکن عمومی و فضا‌های شهری را در مراحل طراحی نقشه و اجرا کنترل نمایند.

او گفت: این نظام نامه از سوی مدیریت طراحی و معماری این معاونت براساس قوانین بالادستی تهیه و تنظیم شده که از آن جمله می‌توان به قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون مذکور مصوب هیات وزیران اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

 

درباره نویسنده