ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

تاثیر فنگ شویی در محیط اداری و محل کار

شاید با شنیدن نام فنگ شویی فکر کنید که با یک موضوع پیچیده و سخت روبرو هستید، اما بایستی بگوییم که به هیچ عنوان این گونه نیست و تنها با رعایت چند نکته می‌توان فنگ شویی را میهمان خانه و یا محیط کار کرد. در این مطلب به بررسی نکاتی برای بهره بردن از فنگ شویی در محیط اداری و کار پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

استفاده از فنگ شویی در محیط اداری

وقتی صحبت از فنگ شویی می‌شود اغلب مردم فکر می‌کنند فنگ شویی برای خانه‌هایی که پر از وسایل پر رمز و راز است کاربرد دارد، اما در حقیقت، و همان طور که در مطلب فنگ شویی و کاربرد آن در دکوراسیون خانه نیز اشاره کردیم، فنگ شویی هنر ایجاد تناسب در محیط کار و زندگی می‌باشد.

فنگ شویی در حقیقت به جریان یافتن و گردش انرژی مرتبط است و به دو واژه yin به معنای انرژی منفی و yang به معنای انرژی مثبت به شدت وابسته است. البته یین و یانگ نشان دهنده قطب‌های مخالف بوده و نمی‌توان گفت یکی خوب است و دگیری بد. جهان در حقیقت از یک میدان انرژی گسترده تشکیل شده است و فنگ شویی علم مطالعه این انرژی‌هاست که بر روی زندگی ما به طور مستقیم با غیر مستقیم تأثیر می‌گذارند. این علم کیفیت زندگی، سلامتی و روانی را بهبود می‌بخشد.

فنگ شویی به ما در پیدا کردن محلی مناسب در آپارتمان، خانه یا دفتر کار کمک می کند و تعادلی بین دکوراسیون داخلی، محیط پیرامون و سلامت افراد ایجاد می‌کند تا بتوانیم کسب و کار و زندگی خود را در آن محیط توسعه دهیم. در این بین، در این پست، به بررسی فنگ شویی در محیط اداری و کار پرداخته‌ایم.

فنگ شویی در محیط اداری و دفتر کار

فنگ شویی در دفتر کار

دفتر کار یا اتاق کار مکانی است که ما ساعات زیادی از زندگی خود را در آنجا سپری می‌کنیم. با یادگیری چند تکنیک ساده فنگ شویی در محیط اداری می‌توانید تا حد زیادی به ایجاد انرژی مثبت و هماهنگی در محل کارتان کمک کنید.

دفاتر کاری که بر اساس اصول فنگ شویی طراحی شده‌اند، مکان‌هایی دلپذیر هستند و باعث افزایش سطح بهره‌وری کارمندان می‌گردند. ایجاد چنین مکان‌هایی در محیط اداری، همانند رعایت چیدمان استاندارد اداری، روابط بین کارمندان را بهبود بخشیده و منجر به سرعت عمل بخشیدن به انجام هر چه سریع‌تر و راحت‌تر کارها می‌شود.

اگر در محیط کارتان قادر به جابه‌جایی مبلمان اداری آن‌ طور که در ذهن دارید نیستید، شما می‌توانید در عوض چندین کار ساده در دفتر خود انجام دهید تا از ایجاد انرژی منفی جلوگیری کرده و دفتر کاری خوشایند و سازنده داشته باشید. با توکامگ همراه باشید تا شما را با این تکنیک‌ها آگاه  سازیم.

از شر انرژی منفی خلاص شوید

از شر انرژی منفی خلاص شوید

باید در نظر داشته باشید که هر چیز در فضایی که در آن کار می‌کنید اتفاق می‌افتد، به نوعی متاثر از دیوارها، اشیاء و مبلمان آن فضا هستند. بنابراین ایده اصلی خلاص شدن از شر انرژی منفی، حذف انرژی ذخیره‌ شده در محیط اتاق است که منجر به بروز احساسات و افکار منفی می‌شود. پس از پاک‌سازی این انرژی‌های منفی، محیط روح تازه‌ای به خود می‌گیرد و به نظر روشن‌ شده و انرژی مثبت آزادانه می‌تواند در آن فضا وجود داشته باشد.

در بین بعضی افراد این باور وجود دارد که وسایل قدیمی انرژی‌­های راکد موجود در محیط  را به خود جذب می­کنند، به خصوص اگر تعداد زیادی از آن‌ها در محیط کار وجود داشته باشد. بنابراین برخی از وسایل می‌­توانند موجب ایجاد حس غم، ناراحتی و یا اندوه در شما شوند. به خصوص وقتی که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید. جالب است بدانید که این اقلام وسایل همواره خاطرات بد شما را مانند یک نوار کاست در خود ذخیره می‌کنند و شما با استفاده مجدد از آن‌ها انگار در حال گوش دادن به داستان اتفاقات بد زندگی خود هستید.

خب، پس اگر می‌خواهید برای همیشه از شر انرژی‌های منفی خلاص شوید، پیشنهاد ما به شما این است که این وسایل را هر چه سریع‌تر از دفتر کار خود بیرون بریزید. اولین و مهم‌ترین مرحله در فنگ شویی در محیط اداری، تمیز کردن محیط از وسایل بی‌مصرف و مزاحمی است که خودتان هم احساس می‌کنید با وجود آن‌ها در دفتر کار و محیط اداره راحت نیستید.

همچنین بخوانید:  رنگ پیشنهادی برای اتاق پذیرایی ؛ ۳۰ مدل رنگ آمیزی پذیرایی

کاغذهای روی میز شما، پرینت‌ها و لوازم‌التحریری که استفاده می‌کنید، نه‌ تنها نشان‌دهنده کیفیت کار شما هستند، بلکه حالات روحی و درونی شما را هم منعکس می کند. هر وسیله‌ای، حتی وسایل کوچک که از آن استفاده نمی‌کنید را از روی میز خود حذف کنید. اسناد و مدارک موجود را به طور مرتب و بر اساس یک فهرست مشخص دسته بندی کرده و درون کمد یا کشو میز خود قرار دهید.

ورودی اتاق خود را به صورتی هوشمندانه مرتب کنید تا موفقیت وارد اتاقتان شود

 ورودی اتاق خود را به صورتی هوشمندانه مرتب کنید

به عنوان اصلی مهم در فنگ شویی، درب اتاق به عنوان «دهان چی» تلقی می‌گردد. به این خاطر که ورودی انرژی مثبت از طریق درب دفتر کار صورت می‌گیرد. (دهان چی، یا Mouth of Chi؛ Chi به معنی انرژی بوده و دهان چی به معنی دهانه انرژی یا محلی که انرژی از آن وارد می‌شود، است)

با توجه به یکی از اصول دیگر فنگ شویی، درب‌های فلزی به منزله نگهبان اتاق می‌باشند و انرژی بد را در خود حفظ می‌کنند. درب‌ها همواره بایستی باز باشند؛ انگار که منتظر آمدن موفقیت به درون اتاقتان هستید.

میز کار خود را در کجا قرار دهید؟

میز کار خود را در کجا قرار دهید؟

اگر میز کار خود را بر اساس اصول باستانی چینی طراحی کنید، شما شاهد جریان یافتن یک انرژی عظیم و هماهنگ در دفتر کار  خود خواهید بود که به نوبه خود باعث موفقیت بیشتر کسب و کار شما خواهد شد. مهم‌ترین موضوع در تنظیم وسایل دفتر، وسایل موردنیاز روی میز است.

مجموعه‌ای از قوانین در فنگ شویی برای میز و نحوه چیدمان وسایل روی آن وجود دارد. در درجه اول هرگز نباید میز کارتان را طوری قرار دهید که با نشستن روی صندلی‌تان، پشتتان به پنجره باشد. این مسئله در مورد در اتاق نیز صادق است و بهتر است صندلی‌تان پشت به در نباشد تا از ورود و خروج افراد نیز آگاه باشید.

بهترین موقعیت برای قرار گرفتن میز به گونه‌ای است که پشت شما به سمت دیوار و نگاهتان به سمت در ورودی دفتر کارتان باشد. شما با استفاده از این تکنیک فنگ شویی در حقیقت راه ورود موفقیت و پیشرفت را به اتاق خود هموار می‌کنید.

خودتان را باور داشته باشید

خودتان را باور داشته باشید

هنگامی که مهم‌ترین تغییرات را انجام داده‌اید، به اطراف دفتر خود نگاه کنید و چگونگی احساس را دریابید. آیا شما احساس راحتی می‌کنید؟

حال که شما تغییرات مهم گفته شده در بالا را انجام دادید، بهتر است نگاهی به اطراف خود بیندازید و ببینید که چه احساسی دارید. آیا شما احساس راحتی بیشتری می‌کنید؟ آیا وجود انرژی مثبت را در اتاق احساس می‌کنید یا همچنان از در و دیوار اتاق استرس می‌بارد؟ در این صورت بهتر است به دنبال غریزه خود بروید و به آراسته کردن اتاق خود ادامه دهید.

استفاده از آثار هنری در دکوراسیون

استفاده از آثار هنری در دکوراسیون

عکس‌ها و تابلوهای هنری نیز نقش مهمی در بهره بردن از فنگ شویی در اداره و البته هر فضای دیگری دارند. هنگام انتخاب عکس، پوستر یا تابلو بهتر است به سمبل‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

به طور کلی تصاویر نباید شامل صحنه‌های ناراحت‌کننده و افسرده مانند جنگ، تنهایی، چهره غم‌انگیز و اسکلت و امثال این‌ها باشند. این قضیه در مورد عکس حیوانات هم صادق است و تصاویر مورد استفاده نباید شامل حیوانات وحشی گرسنه مانند شیر یا ببری با دهان باز یا کوسه و … باشد. از عکس حیوانات مرده هم به هیچ وجه استفاده نکنید.

در صورت استفاده از عکس طبیعت، آن منظره باید آرامش‌بخش و لطیف باشد. به عنوان مثال نمایش دریای طوفانی توصیه نمی‌شود. در مورد استفاده از هنر مدرن هم لازم است ابتدا تأثیر آن را بر روی خود در نظر بگیرید.

همچنین بخوانید:  درختچه‌های آپارتمانی زیبا مخصوص خانه‌های ایرانی کدامند؟

مطمئناً عکس‌های خانوادگی که روایت کننده لحظات خوشی زندگی شما هستند به شما کمک می کند تا خلاقیت بیشتری از خود در محیط کار بروز دهید. در مورد تزیین دیوارها با قاب عکس و تابلو، پیشنهاد می‌کنیم مطلب گالری دیواری و نحوه پیاده‌سازی آن را نیز مطالعه کنید.

برای تزیین و زیباسازی اتاق، می‌توانید از لامپ‌های زینتی، گل‌های معطر و سوغاتی‌های کوچک استفاده کنید. بهتر است ابتدا در مورد نمادین بودن این وسایل تفکر کنید و سپس از آن‌ها استفاده کنید.

تعادل را برقرار کنید

تعادل را برقرار کنید

تعادل بین متضادها (یین و یانگ) یکی از اساسی‌ترین نظریه‌های فنگ شویی است. این نظریه بر اساس تعادل و تغییر بنا شده است. این دو نیرو در همان حال که با هم مخالف هستند، اما از طرفی به هم وابسته هستند. بنابراین این نکته را به خاطر بسپارید که همواره تعادل را بین آن‌ها را برقرار کنید.

جالب است بدانید که این دو نیرو همانند شب و روز همواره در یک چرخه طبیعی حرکت کرده و مدام یکدیگر را تغییر می‌دهند. درست همان‌طور که فصول در حال تغییر هستند. شاید شما تا به حال چشم شما به چرخه آن‌ها را خورده باشد. این چرخه همان دایره معروف یین و یانگ است که در یک سمت آن نور و در سمت دیگر تاریکی قرار دارد. این دو به شدت به یکدیگر وابسته هستند و زمانی که “یانگ” تضعیف می‌شود در حقیقت این “یین” است که تقویت‌شده است.

برای انتخاب محل مناسب برای دفتر خود و راه مناسب جهت چیدمان فضا، بایستی با اصول یین و یانگ آشنا شوید. تعادل مناسب میان یین و یانگ بستگی به نحوه کاربرد اتاق کارتان دارد.

ویژگی یک صندلی خوب برای محیط اداری چیست؟

چه کاری با صندلی اتاق انجام دهیم

صندلی که از آن در دفتر کارتان استفاده می‌کنید بایستی نهایت راحتی  و آسایش را برای شما فراهم کند. صندلی‌های سفت و سخت و غیر ارگونومیک صدمات جبران‌ناپذیری به ستون فقرات وارد می‌آورند. قسمت پشت بدن نیاز همواره نیاز به نگه‌داشتن و تیکه دادن دارد. سلامت ستون فقران برای هر فردی مهم است، بنابراین چنانچه پشتی صندلی شما مناسب نیست بهتر است از بالشتک‌های آناتومیک استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما با ویژگی‌های یک صندلی ارگونومیک اداری آشنا شده و هنگام تهیه صندلی برای خود، این ویژگی‌ها را مد نظر قرار دهید.

رنگ‌های فنگ شویی در محیط اداره

رنگ‌های فنگ شویی

بر اساس اصول فنگ شویی رنگ اتاق شما نقش بسیار زیادی در رفتار و خلق و خوی شما ایفا می‌کند؛ موضوعی که در مقاله نقش رنگ در دکوراسیون خانه نیز به آن اشاره کرده بودیم. اگر از رنگ مناسب استفاده کنید می‌توانید نقاط قوت خود را تحت تأثیر قرار دهید و اگر در استفاده از رنگ مناسب اشتباه کرده باشید ویژگی‌های منفی برای رفتار شما به وجود خواهند آمد. با انتخاب رنگ مناسب فنگ شویی، می‌توانید علاوه بر اینکه محیطی هارمونیک ایجاد می‌کنید، از سازنده‌تر بودن فضا بر روی رفتار خود نیز لذت ببرید.

این نکته را به خاطر بسپارید که استفاده از رنگ قرمز جلوه بصری اتاق را کاهش می‌دهد. وسایل به رنگ قرمز بزرگ‌تر از حالت طبیعی‌شان دیده می‌شوند. شاید از این قابلیت بتوان به منظور تأکید و تمرکز کردن بر روی یک وسیله استفاده کرد که از آن به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون یافت می‌شود.

رنگ‌هایی که در ادامه می‌خواهیم به شما معرفی کنیم تأثیری مثبتی بر رونق کسب و کار شما دارند.

رنگ زرد همراه خود نور و هوشمندی می‌آورد. در حضور این رنگ، انسان در حالت خوش‌بینانه و منطقی تصمیم‌گیری می‌کند.

رنگ سبز بر رشد، باروری و هماهنگی دلالت دارد. این رنگ روح و روان آدمی را نوازش می‌دهد و حس خوش‌بینی، آزادی و تعادل را به محیط کار ارمغان می‌آورد.

رنگ آبی، نماد صلح بوده و با معنویت، رمز و راز و صبوری همراه است.

رنگ صورتی نیز رنگی شاد است و حس عاشقانه را در آدمی تقویت و تشویق می‌کند.

رنگ قهوه‌ای تنظیم‌کننده وزن محیط و ثبات انرژی است. این رنگ در عین ظرافت احساس ایمنی را به مخاطب القا می‌کند.

همچنین بخوانید:  گودال گفتگو محلی برای دور همی های خانوادگی و رسمی

رنگ سفید نماد شروعی تازه و خلوصی بی‌نظیر در هنگام انجام کار است. استفاده از این رنگ موجب ایجاد طراوت در محیط شده و در عین‌ حال که استفاده بیش از حد از آن می‌تواند حس سردی و بی‌روحی را انتقال دهد.

برای آشنایی بیشتر با رنگ‌هایی که می‌توان در محیط کار استفاده کرد، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب رنگ مناسب اداری و اتاق کار را مطالعه کنید که در آن به بررسی انواع رنگ‌های مناسب برای محیط کار و اداره و تاثیری که بر افراد می‌گذارند پرداخته‌ایم.

ایجاد نور فوق‌العاده در محیط

ایجاد نور فوق‌العاده در محیط

شاید مهم‌ترین عنصر در دفتر استفاده از نور موجود در روز یا به عبارتی نور طبیعی باشد. این نور نقش مهمی در ایجاد یک فضای مثبت توأم با آرامش در اتاق ایفا می‌کند. سعی کنید پنجره‌ها را با پرده‌های تیره نپوشانید. از نور روز و هوای بیرون در صورت مساعد بودن در طول ساعات کاریتان برای تأمین انرژی از دست رفته خود بهره بگیرید.

از تهویه هوا به طور مرتب استفاده کنید. گیاهان سبز خوش رنگ و گل‌های زیبای آپارتمانی تهیه کرده و در اتاق خود قرار دهید. این کار زیبایی خاصی به اتاق شما ارمغان می‌آورد. اگر اتاق شما پنجره‌ای رو به بیرون ندارد سعی کنید از نور سفید گرم به منظور القای نور بیرونی استفاده کنید.

استفاده ازگل‌ها و گیاهان را فراموش نکنید

استفاده ازگل‌ها را فراموش نکنید

با توجه به اصول فنگ شویی، وجود گیاهان در محیط داخلی انرژی مثبت را به دفتر شما انتقال می‌دهند و البته گیاهانی که شکل آن‌ها گرد است ترجیح داده می‌شوند. این گیاهان انرژی زندگی را به خاطر رشدی که دارند، در محیط ایجاد می‌کنند.

در اولین مرحله، تمام گل‌های مصنوعی و پلاستیکی را از دفترتان دور بریزید. نگه‌داشتن بیش از حد گل‌های مصنوعی انرژی منفی بیشتری را در محیط القا می‌کند. از یک گلدان با گل‌های طبیعی منحصر به فرد در وسط  میز استفاده کنید. در صورتی که کسی برای شما دسته گل آورده است سعی کنید هر روز آب ان را عوض کنید و برگ‌های خشکیده آن را برای مدت طولانی نگه ندارید.

تنها استثنایی گه در این مورد وجود دارد گیاه اسطوخودوس است که می‌تواند برای مدت طولانی در اتاق باقی بماند، حتی اگر برگ‌هایش خشک شود. این گیاه علاوه بر داشتن بوی خوب، نماد صلح نیز می‌باشد.

خلاص شدن از شر استرس

خلاص شدن از شر استرس

با توجه به یک سنت چینی قدیمی در چین، موسیقی می‌تواند موجب شکستن امواج انرژی در خود شود. موسیقی معنوی تأثیر مثبتی در محیط گذاشته و انرژی منفی را از بین می‌برد.

پخش موسیقی خوب در روح دفتر شما نفوذ می‌کند. این کار، موجب ایجاد افکار و احساسات مثبت می‌شود. استفاده از نمک دریا هم برای تمیز کردن محیط و جذب انرژی منفی مفید است. چنانچه احساس می‌کنید انرژی منفی در دفتر شما انباشته شده است، نمک دریایی را در گوشه‌های اتاقتان بپاشید. شما می‌توانید از شمع‌های روغنی برای ایجاد آرامش استفاده کنید و استرس محیط را به حداقل برسانید!

نتیجه‌گیری در مورد فنگ شویی در اداره

نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشاهده نمودید بایستی اصول فنگ شویی را برای هر جایی از جمله دفتر کار انجام دهید. شما می‌توانید از این راهنما برای ایجاد دفتر کار فنگ شویی استفاده کنید. چیدمان خوب وسایل در محیط کار، استفاده از گل و گیاه مناسب و رنگ درست در راستای قوانین فنگ شویی منجر به ایجاد محیطی سالم جهت کار می‌شود و کیفیت کار و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. در عین حال سطح رفاه را نیز بالا می‌برد.

با پیروی از این اصول هنر که از چین باستان به ارث رسیده است، شما همواره یک جریان هماهنگ و پر انرژی در محیط کار خواهید داشت و موفقیت تجاری بیشتری را کسب خواهید نمود. نظر شما در مورد بهره بردن از فنگ شویی در محیط اداری چیست؟

 

برگرفته از: impressiveinteriordesign.com

درباره نویسنده