د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

تأیید بیش از ۲۰۰۰ طرح نما در کارگروه تخصصی نمای شهرداری اصفهان

رئیس کارگروه تخصصی نمای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: از ابتدای فعالیت این کارگروه، ۲۸۷ جلسه تشکیل و حدود ۲۰۰۰ طرح نمای ساختمان بررسی و تصویب شده که این تعداد جدا از طرح‌هایی است که در کارگروه‌های مناطق پانزده‌گانه بررسی و تصویب می‌شود.

مسعود ثرایی اظهار کرد: نمای ساختمان‌ها یکی از عناصر شاخص تشکیل‌دهنده منظر شهری است که به‌عنوان پوسته خارجی ساختمان و بخشی از مشاعات شهر باید تابع قوانین، مقررات، ضوابط و اصول شهرسازی و معماری، طراحی، اجرا و نگهداری شود.

وی افزود: تاریخچه تدوین، اجرا و کنترل ضوابط نما در کلان‌شهر اصفهان به‌عنوان شهر پیشرو در این زمینه در سطح کشور به سال‌های تصویب نخستین طرح‌های تفصیلی شهر اصفهان مربوط می‌شود، اما فعالیت مستمر و متمرکز کارگروه تخصصی نما در معاونت شهرسازی و معماری، از سال ۱۳۸۹ مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، همچنین دستورالعمل اجرایی شورای اسلامی وقت شهر اصفهان و با دعوت از اعضای ثابت کارگروه از ارگان‌های متولی موضوع از جمله اداره کل راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، نظام مهندسی ساختمان، اساتید دانشگاه و معماران بارز و بنام شهر آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.

رئیس کارگروه تخصصی نمای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان عنوان کرد: از ابتدای فعالیت این کارگروه، ۲۸۷ جلسه تشکیل و حدود ۲۰۰۰ طرح نمای ساختمان بررسی و تصویب شده است و این تعداد جدا از طرح‌هایی است که در کارگروه‌های مناطق پانزده‌گانه بررسی، تصویب و برای تسریع در امر پاسخگویی شهروندان به‌صورت روزانه در مناطق شهرداری پاسخ داده می‌شود.

ثرایی بیان کرد: با توجه به تمرکز فعالیت کارگروه تخصصی نمای معاونت شهرسازی و معماری بر طرح‌های ساختمان‌های ویژه شهر، بیشتر طرح نمای ساختمان‌های بلندمرتبه، ساختمان‌های با کاربری عمومی یا تعاونی‌های مسکن بوده در این کارگروه بررسی و تصویب می‌شود و برای اجرا به مناطق پانزده‌گانه شهرداری ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اصفهان شهری شاخص در عرصه ملی و بین‌المللی است و نمای ساختمان‌ها در چهره شهر نقش بسزایی دارد، از طراحان، سازندگان و شهروندان این شهر تاریخی و فرهنگی خواست با رعایت ضوابط طرح تفصیلی، مقررات ملی ساختمان و اصول و مبانی شهرسازی و معماری ایرانی بر غنا و ارزش‌های ماندگار این شهر اضافه کنند.

رئیس کارگروه تخصصی نمای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: رعایت موارد ایمنی، پایداری و صرفه‌جویی در مصرف انرژی مطابق با مباحث بیست‌وسه‌گانه مقررات ملی ساختمان در تمام مراحل طراحی، اجرا و نگهداری ساختمان، به‌ویژه نمای آن، الزامی است.

ثرایی اظهار کرد: امیدواریم با رعایت این موارد دیگر شاهد حوادثی همچون بیمارستان گاندی تهران که در نمای ساختمان رخ داد، نباشیم.

ایمنا

درباره نویسنده