س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

تأمین زمین پیش شرط ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: پیگیری زمین برای ساماندهی بافت‌های حاشیه نشینی مانند خانه‌های در حریم دکل فشار قوی برق و بافت‌های فرسوده شهری از سازمان ملی زمین، مهم‌ترین مبحثی است که برای حمایت از ساکنان این مناطق در سطح استانی و ملی در حال پیگیری است.

روح الله امراللهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در برنامه تلویزیونی شبکه استانی قم با بیان اینکه محدوده ۱۳ هزار هکتاری شهر قم و محدوده حریم شهر نیز حدود ۳۴ هزار هکتار است اظهار داشت: از این بین ۱۶۰۰ هکتار را بافت‌های دوره میانی، ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی و ۳۰۰ هکتار نیز نیازمند بازآفرینی شهری هستند.

به گفته وی، پیگیری زمین برای ساماندهی بافت‌های حاشیه نشینی مانند خانه‌های در حریم دکل فشار قوی برق و بافت‌های فرسوده شهری از سازمان ملی زمین، مهم‌ترین مبحثی است که برای حمایت از ساکنان این مناطق در سطح استانی و ملی در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برخی پروژه‌های نیمه کاره قم مانند ساماندهی اطراف بقعه چهل اختران، افزود: در رابطه با این طرح تنها نهادی که اعتبارات خود را در زمان معین تخصیص داده دفتر مقام معظم رهبری بود؛ تملکات این طرح باید در بازده زمانی سه ساله و تا پایان سال ۹۳ به پایان می‌رسید که بدلیل تخصیص دیرهنگام اعتبارات پیش بینی شده از سوی سایر نهادها، هم‌اکنون قیمت تمام شده این طرح بشدت افزایش یافته و بیش از ۸ سال به تعویق افتاده است.

وی اضافه کرد: وقتی اعتبارات و بودجه‌های پیش بینی شده برای پیشبرد طرح‌های توسعه عمران شهری به موقع و در زمان مشخص تخصیص و جذب نمی‌شود، بخاطر نوسانات زیاد قیمت، تجهیزات و محصولات به معضل بزرگی برای شهرداری تبدیل می‌شود.

امراللهی خاطرنشان کرد: در این شرایط بهترین راهکار و راهبرد منطقی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری و خانه‌های در حریم دکل برق، اختصاص زمین به مالکان واحدهای مسکونی در این بافت‌ها بر اساس قیمت تمام شده منازل موجود دراین قبیل از مناطق است.

وی با بیان اینکه برخی از شهرها در زمینه بازآفرینی بافت‌های فرسوده عملکرد بهتری نسبت به قم داشته‌اند، یادآور شد: اردبیل باوجوداینکه همزمان با قم در تقسیمات کشوری به استان ارتقاء یافته است، اما هم‌اکنون از نظر سرانه‌های اقامتی در جایگاه سوم کشور قرار دارد و در این خصوص از بسیاری از شهرهای باسابقه کشور پیشی گرفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: مجموعه مدیریت شهری و استانی قم در زمینه توسعه سرانه‌های شهری مانند مطالعات و عمل به طرح تفصیلی بخشی از مسیر را ناقص سپری کرده و در بخش دیگر هم ورود جدی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) هنوز مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را اخذ نکرده است، اظهار داشت: برای ساختن شهری بهتر، لازم است در قالب نشست‌های تخصصی و کارشناسی نسبت به لکه‌گذاری‌ها، چیدمان فضاها و غیره به‌صورت مستمر بحث و بررسی انجام بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به آمار زیاد پرونده‌های قلع بنا، اذعان کرد: پرونده‌های قلع بناء بنابر دلایل مختلف قابلیت اجرا ندارد و باید سیاستی در سطح شهر دنبال شود که اصولاً پرداختن به تخلفات ساخت‌وساز برای مالکان واحدهای مسکونی صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ شهروندان باید از خرید آپارتمان‌هایی که حیاط نداشته خودداری کنند، چراکه این خانه‌ها عملاً فضای زیست و آرامش را ندارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در حالی هم‌اکنون عمر مفید بهترین ساختمان‌های تازه‌ساخت قم حدود صدسال است که عمر بسیاری از خانه‌ها در کشورهای دنیا و همچنین خانه‌های تاریخی موجود در ایران بیش از دویست سال است.

وی با بیان اینکه طی ۳۰ سال گذشته به جزء اراضی پیرامون محله جمکران هیچ‌گونه الحاق جدیدی به حریم شهری قم انجام نگرفته است، تصریح کرد: باوجوداینکه جمعیت شهر قم حدود سه برابر شهر یزد است، اما محدوده شهری این دو شهر با یک دیگر برابر است و متأسفانه طی سال‌های اخیر با تثبیت محدوده شهری به سمت آپارتمان‌نشینی و بلندمرتبه‌سازی سوق داده شده‌اند.

امراللهی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز معضلات اجتماعی در طرح نهضت ملی مسکن، باید آسیب‌های رفتارها و برنامه‌ریزی‌های مسکن مهر را احصا و در طرح جدید از آن‌ها اجتناب کنیم و الگوی زیستی در پردیسان پیاده کنیم که منطبق با الگوی زندگی ایرانی و اسلامی باشد.

صداوسیما

درباره نویسنده